Om rapporten

Rapportnummer 35/2019
Dato 20. desember 2019
Utgiver Avdeling ressurs og areal
Rapporten Landbrukets egen nedbygging (PDF)

Sammendrag

1.1 Meldeplikt for byggetiltak til jordbruksproduksjon på dyrka og dyrkbar jord

I denne utredningen anbefaler Landbruksdirektoratet at det innføres en meldeplikt for byggetiltak til jordbruksproduksjon på dyrka og dyrkbar jord. Vi foreslår å endre ordlyden i jordlovens1 omdisponeringsbestemmelse (§ 9 første ledd) slik at det presiseres at omdisponering av dyrka og dyrkbar jord er forbudt, men at byggetiltak knyttet til jordbruksproduksjon er tillatt etter tillatelse («løyve»).

Forslag til ny ordlyd i jordloven § 9 første ledd

Omdisponering av dyrka jord er ikkje tillatt. Det same gjeld for dyrkbar jord, når ho ikkje vert egna til jordbruksproduksjon i framtida. Byggetiltak knytt til jordbruksproduksjon på dyrka
eller dyrkbar jord krev løyve. Departementet kan gi føresegner om korleis løyve kan givast.

Dette betyr at tillatelse («løyve») er gitt så lenge tiltaket meldes. Hvordan denne tillatelsen kan gis og hvilke tiltak som er meldepliktige, foreslår vi inntatt i en egen forskrift. Vi foreslår videre å innføre en egen hjemmel i jordloven for overtredelsesgebyr, slik at brudd på meldeplikten enkelt kan sanksjoneres.

1.2 Mål å redusere landbrukets egen nedbygging og få omfanget registrert i KOSTRA

Utredningen er et svar på oppdrag fra Landbruks- og matdepartementet (LMD)2. Ved å innføre meldeplikt for byggetiltak til jordbruksproduksjon, gir man kommunen mulighet til å ta i bruk eksisterende verktøy i plan- og bygningsloven3 ved å gå inn i ukurante saker og anvise plassering (pbl. §29-4). På denne måten fanges de mest omfattende tiltakene opp, samtidig som det blir mulig å registrere alle byggetiltakene i KOSTRA (kommune-stat-rapporteringen). Vi har lagt vekt på å finne løsninger som legger opp til minst mulig byråkrati både for forvaltning og næring, samtidig som den unødvendige nedbyggingen fanges opp.

1.3 Styrket veiledning og endring av landbruksveiforskriften

Kommunene utnytter ikke fullt ut mulighetene de har for å regulere landbrukets egen nedbygging etter gjeldende regelverk. Vi ser derfor behov for å bedre veiledningen innenfor gjeldende rett.

Bygging av landbruksvei er unntatt fra søknadsplikt etter plan- og bygningsloven og vil ikke fanges opp av en meldeplikt etter jordloven. Det vil si at det kun er gjennom forvaltning av regelverket for landbruksveier at hensynet til jordvernet kan ivaretas.
For landbruksveiforskriften4 foreslår vi derfor å endre formålsbestemmelsen § 1-1, slik at jordvern blir ett av flere hensyn det skal legges vekt på.

Landbruksveiforskriften § 1 1. Formål

Formålet med denne forskriften er å sikre at planlegging og bygging av landbruksveier skjer på en måte som skal gi landbruksfaglige helhetsløsninger. Det skal samtidig legges vekt på hensynet til miljøverdier som naturmangfold, landskap, jordvern , kulturminner og friluftsliv, hensynet til fare for flom, erosjon, samt andre interesser som blir berørt av veiframføringen
(vår understrekning)