Å søke om RÅK-tilskudd er en prosess i to trinn. Først må man søke om godkjenning av resepten til den ferdigvaren det skal søkes tilskudd for. Når resepten er godkjent kan foretaket søke om tilskudd.
1. Melde inn resepter
Før du søker PNS, skal du melde inn resepter for ferdigvarene. Du må huske å endre reseptene hvis det skjer endringer i råvaresammensetningen i løpet av året. Merk at det skal sendes inn en søknad om reseptgodkjenning for hver ferdigvare.
Frist: Innen utgangen av den kalendermåneden du skal søke om PNS for.
Skjema
Gå til skjema Tilskudd til norsk produksjon av bearbeidede landbruksvarer (RÅK-varer) via Altinn, for å melde inn resepter. Her blir du bedt om å logge inn. Du finner informasjon om hvordan du logger inn, på nettsidene til Altinn.
I skjemaet skal du registrere
- Ferdigvaren sitt varenummer i tolltariffen.
- Fakturabetegnelse. Denne må kunne knyttes til dokumentasjon til produksjonen av produktet. Vi anbefaler at dere benytter artikkelnummer i tillegg til produktnavn.
- Forbruk av tilskuddsberettigede råvarer og andre ingredienser ved produksjon av 100 kilo ferdigvare. Prosessrelatert svinn skal regnes med i råvareforbruket. Ikke-prosessrelatert svinn skal ikke oppgis i resepten.
Sende skjema
Hvis du ikke har mulighet til å søke digitalt kan du bruke skjema for Reseptinnmelding/reseptendring (LDIR-710 B). Dette kan sendes på e-post til postmottak@landbruksdirektoratet.no eller som brev.
Behandling og svar
Når resepten er godkjent mottar du et godkjenningsbrev med et reseptnummer som du skal bruke når du søker om tilskudd. Hvis vi trenger ytterligere informasjon for å behandle søknaden, vil du få beskjed om dette via Altinn eller per e-post.
Endringer i godkjent resept
Hvis noen av opplysningene, for eksempel varenummer eller råvaresammensetning, du har oppgitt i reseptinnmeldingen endrer seg må du endre resepten den måneden endringen gjelder fra. Dette gjør du ved å åpne den aktuelle resepten under "Tilskudd" og "Resepter" og trykke på "Søk om endring". Da får du muligheten til å foreta endringer og sende inn på samme måte som ved ny resept, men reseptnummeret må være uendret. Det er også mulig å stoppe resepter dersom de ikke skal brukes lenger.
2. Søke om tilskudd
Når resepten er godkjent, kan du søke tilskudd til prisnedskrivning (PNS) for varene du har solgt.
Frist: I løpet av kalendermåneden etter at varene ble solgt.
Du kan få forlenget frist, hvis du sender oss en begrunnet søknad innen fristen. Dette gjøres ved å sende Landbruksdirektoratet en henvendelse i søknadssystemet.
Skjema
Gå til skjema Tilskudd til norsk produksjon av bearbeidede landbruksvarer (RÅK-varer) via Altinn, for å søke. Her blir du bedt om å logge inn. Du finner informasjon om hvordan du logger inn, på nettsidene til Altinn.
I skjemaet skal du registrere
- reseptnummer for ferdigvaren
- solgt kvantum av ferdigvaren forrige kalendermåned (hvis dere har mottatt varer i retur som dere allerede har søkt om tilskudd for, skal søknadsmengden reduseres tilsvarende)
Du kan enten laste opp en Excel-fil eller registrere salgsmengdene manuelt i søknadssystemet.
Sende søknad
Hvis du ikke har mulighet til å søke digitalt kan du bruke skjema Søknad om prisnedskrivning (LDIR-715B). Dette kan du sende på e-post til postmottak@landbruksdirektoratet.no eller per post.