Landbruksdirektoraret ved avdeling reindrift er sekretariat for markedsutvalget for reinkjøtt og deltar også med fire medarbeidere på utstillingen.
Markedsutvalget for reinkjøtt skal bidra til å sikre norsk reinkjøtt positiv oppmerksomhet, og skape kjøpsutløsende atferd hos forbruker. Dette skal blant annet skje gjennom generisk markedsføring, under profilen Rein – Helten på vidda. Med merkevaren Rein – Helten på vidda ønsker Markedsutvalget å få vist frem reinkjøttet og reindriften fra sin beste side.
– UMAMI ARENA er den største og viktigste arenaen for mat- og måltidsbransjen i Norge. Det er svært viktig at reinkjøttet er representert her, sier John Anders Lifjell, leder i Markedsutvalget for reinkjøtt.
Deltakelsen på UMAMI ARENA med Rein – Helten på vidda er en del av Markedsutvalgets satsing mot storhusholdningsmarkedet, hotell, restaurant og catering (HoReCa). I 2023 vil UMAMI være den viktigste møteplassen for alle leverandører og produsenter av mat og drikke, maskiner og utstyr, interiør og konsepter, øl, vin og brennevin, emballering og logistikk. Markedsutvalget samarbeider også med Innovasjon Norge om utstillingen.
Bransjesamarbeid
Alle reinkjøttbedrifter i Norge fikk tilbud om å delta på stand sammen med Markedsutvalget, og fire bedrifter ble til slutt valgt ut til å delta. Disse er Skodi Rein AS, Rørosrein AS, Stensaas Reinsdyrslakteri AS og Arctic Rein og Vilt AS.
Sammen deltar Rein – Helten på vidda og de fire reinkjøttbedriftene på den største standen på messa, hele 198 kvm. Standen blir av høy klasse, og inneholder blant annet en stor restaurant med 56 sitteplasser. Restauranten vil bli drevet av 6 kokker og 4 servitører. I tillegg får de fire reinkjøttbedriftene som er med, hver sin utstillerdisk og tilgang på 2 møterom inne på standen. Hver bedrift stiller i med 4 personer hver. Totalt er det omtrent 30 mennesker som jobber på standen. Det legges til rette for at reinkjøttet skal få høy oppmerksomhet i et marked med stort potensiale.