Arbeidet i forprosjektet har vært forankret i hele verdikjeden. Ikke minst har hovedarbeidsgruppen med kommunikasjons- og markedsføringskompetanse fra dagligvare, industri, produsent og grossist vært uvurderlig for å foreslå grep som vil øke etterspørselen etter norske grønnsaker, frukt, bær, poteter, blomster og prydplanter. Hovedkonklusjonen er at tiden er inne! Den innsikten som er hentet inn fra land som har lykkes med å øke etterspørselen kan omsettes i konkrete programområder i et hovedprosjekt. Målet om en økt norskandel i 2035 er et ambisiøst mål, men følges det opp med god organisering, høy aktivitet, god dialog og riktig finansieringsnivå er dette et mål som er innen rekkevidde.
Forprosjektet foreslår et Hovedprosjekt med fem programområder, som i første omgang bør organiseres og finansieres frem mot 2026. Det bør foretas underveisevaluering for å se på effekter og hva som bør videreføres fram mot 2035.
De fem delprogrammene er:
1. DIALOG OG INNSIKT: Etablere dialogfora, innsamling, systematisering og deling av markeds- og forbrukerinnsikt.
2. MARKEDSFØRING: Mer og bedre koordinert og mer målrettet markedsføring.
3. MERKEVAREBYGGING: Innsikt som verktøy og motivasjon til merkevarebyggende initiativ, hos den enkelte aktør i verdikjeden.
4. FORLENGE SESONGER: Forbedre planlegging, kommunikasjon og produktflyt og bidra til forlengelse av sesonger.
5. ETABLERE GODE VANER: Mer frukt og grønt ville blitt konsumert om det var lettere tilgjengelig i flere spisesituasjoner. Disse vanene må etableres i ung alder hos forbruker.
De to første delprogrammene bør koordineres og driftes av de konkurransenøytrale stiftelsene Norsk Mat (SNM) og Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG). De bør kobles tett til Forum for Norsk Grønt, og til en videreføring av Hovedarbeidsgruppen i forprosjektet. Denne bør fungere som et samarbeidsråd tilknyttet markedsføring og kampanjevirksomhet. De tre siste delprogrammene må kobles til allerede pågående prosjekter hos NIBIO og dagens aktiviteter i regi av OFG mot barn og unge. Alle fem delprogrammer må kobles til pågående prosjekter tilknyttet bærekraft som konkurransefortrinn for norsk grønt, frukt, bær, potet, blomster og prydplanter.