4. Rapportering og oppgjør
Rapportering
Eggpakkeriene skal innen den 15. hver måned rapportere omsetningen av egg som er avregnet foregående måned. Rapporteringen skal også inneholde en oversikt over mengde egg per foretak som er mottatt fra alle foretak som har levert til pakkeriet i rapporteringsperioden, samt hvor mye av dette som er økologisk produsert.
Månedsrapportene skal sendes elektronisk til Landbruksdirektoratet i tekstfil. Nærmere informasjon om hva fila skal inneholde, hvordan den skal se ut og hvordan den skal sendes inn, fås ved henvendelse til Landbruksdirektoratet.
Månedsrapportene har følgende funksjoner:
- søknad fra pakkeriet om frakttilskudd
- grunnlag for refusjon av distriktstilskudd som pakkeriet formidler til foretak som leverer egg
- grunnlag for innkreving av omsetnings- og forskningsavgift
Eggpakkeriene er ansvarlige for at fullstendige og korrekte oppgaver kommer inn til Landbruksdirektoratet i rett tid. Unnlatelse av rapportering innen tidsfristen kan medføre at tilskudd blir holdt tilbake, eller trekk i senere tilskudd.
Utbetaling av tilskudd og innkreving av avgifter
Oppgjør til eggpakkeriene
På grunnlag av månedsrapportene fra eggpakkeriene over mottatt mengde egg fra produsentene, beregner Landbruksdirektoratet månedlig tilskudd og avgifter som pakkeriene har formidlet på vegne av Landbruksdirektoratet. Frakttilskudd og distriktstilskudd motregnes omsetningsavgift og forskningsavgift, og gir grunnlag for avregning (faktura/kreditnota) til eggpakkeriene.