Dette er QA
- Hjem
- Industri og handel
- Toll og import
- Generelle tollnedsettelser
- Veileder for kjøtt og egg
Veileder for kjøtt og egg
Veileder om generelle tollnedsettelser til kjøtt og egg.
-
Generelle tollnedsettelser til kjøtt og egg skal vurderes etter forskrift om administrative tollnedsettelser for landbruksvarer (FAT).
Generelle tollnedsettelser skal innrømmes dersom noteringspris i to påfølgende uker ligger over øvre prisgrense i henhold til jordbruksavtalen. Etter dette vilkåret blir tollnedsettelse gitt uten vurdering av annen markedsinformasjon. Historisk sett har det vært lite prisvariasjon i markedet for kjøtt og egg, og denne bestemmelsen har ikke blitt brukt.
Generelle tollnedsettelser kan innrømmes for å holde noteringspris som gjennomsnitt for året på nivå med målpris eller for at planlagt gjennomsnittlig engrospris for perioden ikke skal overskrides.
Generelle tollnedsettelser kan også innrømmes for å hindre alvorlige markedsforstyrrelser.
-
Når direktoratet mottar en anmodning om at tollsatsen bør administreres ned, skjer det på denne måten:
- Anmodning
Alle aktører i markedet kan anmode om tollnedsettelse for kjøtt og egg. Anmodningen må inneholde informasjon om
- Hvorfor aktøren ønsker tollnedsettelse, med beskrivelse av markedssituasjonen
- Hvilke varer tollnedsettelsen skal gjelde for, og om det gjelder hele markedet eller deler av markedet
- Hvilken periode det er aktuelt med tollnedsettelse, om det er en akutt situasjon og om situasjon vil vedvare
- Hvilke markeder det er aktuelt å importere varer fra og til hvilken pris
- Markedsinformasjon
I tillegg til de opplysningene som følger anmodningen om tollnedsettelse vil Landbruksdirektoratet også be andre markedsaktører om pris- og markedsinformasjon for å få oversikt over hele markedet for den aktuelle varen. For varer som påvirker uttak av målpris/planlagt gjennomsnittlig engrospris får Landbruksdirektoratet en særskilt redegjørelse fra markedsregulator, samt en anbefaling om, eller fraråding av tollnedsettelse. I markedet for fjørfe, der det ikke er markedsregulator, innhenter Landbruksdirektoratet opplysninger fra de største aktørene. Dette gjelder også i delmarkeder som vurderes som så marginale for uttak av målpris/planlagt gjennomsnittlig engrospris at varen ikke inngår i markedsregulators ansvarsområde.
- Vurdering
Landbruksdirektoratet analyserer og vurderer informasjon om prognose for tilførsel av og etterspørsel etter kjøtt/egg fra markedsregulator, dekningsgrad og eventuelt reguleringslager, samt annen beskrivelse av markedet ved markedsregulator og/eller markedsaktørene, og tilgjengelig importstatistikk og kvoteuttak.
Landbruksdirektoratet skal veie risikoen for å påføre markedet et eventuelt importskapt overskudd opp mot behovet for tollnedsettelse. Normalt skal markedsregulators anbefaling tillegges særlig vekt i vurderingen av anmodningen.
Markedsdekningen i totalmarkedet, for hele året eller for kortere perioder av året, er grunnlaget for vurderingen. I vurderingen inngår også dekning gjennom uttak fra reguleringslager. Etter FAT §§ 6, 9a og 25a skal «utnyttelsen av internasjonale kvoterettigheter vektlegges». Kvoter blir derfor vurdert som en ordinær del av totalforsyningen i markedet. Det er den totale mengden gjenværende kvote som vil bli vektlagt, og ikke hvilke enkeltbedrifter som har kvotemengder på vurderingstidspunktet.
Tollnedsettelser for kjøtt av svin, storfe og lam gis som hovedregel på hele og halve skrotter, for å bevare verdien av bearbeiding i Norge i størst mulig grad. I tilfeller hvor det f.eks. er tilstrekkelig av hele/halve storfeslakt, men underskudd av produksjonskjøtt, kan dette løses ved å la tilbud og etterspørsel avgjøre prisen på de ulike stykningsdelene. Når generelle tollnedsettelser gis for å hindre alvorlige markedsforstyrrelser, kan tollnedsettelsen likevel gis for hele varegrupper eller enkeltvarer (varenummer).
- Tollfastsettelse
Formålet med beregningen av tollsatsen er å oppnå norsk prisnivå for importvaren, og tollsatsen skal derfor som hovedregel settes på et nivå som gir importmulighet til priser som tilsvarer norsk pris. For norsk pris tas utgangspunkt i forventet pris i den aktuelle perioden. Tollsatsen beregnes ut fra pris på representantvaren (Tabell 1).
Tabell 1: Representantvare for beregning av tollsats og vareomfang ved generell tollnedsettelse per varegruppe etter vilkår 1 og 2 Varegruppe
Representantvare
Vareomfang
Svin
Slaktegris kl. E og S med et gjennomsnitt for alle kjøttprosenter og alle varegrupper under 85 kg
Posisjon 02.03
Storfe
Ung okse, alle klasser R og 0 unntatt R+ (fettgruppe 2-, 2 og 2+)
Posisjon 02.01 og 02.02
Sau og lam
Kjøtt av sau og lam, fettgruppe 2-, 2, 2+, alle klasser R og 0 unntatt R+, unntatt gammelnorsk sau
Posisjon 02.04.1000–02.04.4300
Fjørfe (kylling)
Fersk kylling, uoppbundet 1050–1850 g uten innmat
Varenummer 02.07.1100/.1200/.1300/.1490
Egg
Egg kl. A over 53 g
Varenummer 04.07.2100
-
Perioden for tollnedsettelse fastsettes ut fra hva som gir importørene en rimelig mulighet til import. For å unngå importskapt overskudd settes perioden ikke for lang. Ved store endringer i pris eller valuta kan Landbruksdirektoratet endre satsen i en fastsatt periode.
Fra vedtak om generell tollnedsettelse er fattet og publisert til vedtaket blir iverksatt, skal det som hovedregel gå minst to virkedager. Tollnedsettelsene vil normalt vare minst to, og maks seks uker. Ved anmodninger som gjelder for kortere perioder, for eksempel i forbindelse med redusert slaktekapasitet på grunn av ferieavvikling, må direktoratet varsles så tidlig som mulig. Landbruksdirektoratet vil etterstrebe å publisere informasjon om tollnedsettelse i god tid for å gi forutsigbare tollnedsettelser, men hvor lang tid en vurdering tar vil avhenge av anmodningen og når vi mottar denne.
Etter innspill fra bransjen setter Landbruksdirektoratet tollsats gjeldende fra og med tirsdag i aktuell periode. Tollnedsettelsen gjelder kun for import av vare innenfor angitt periode. Dette betyr at selve innførselen av varen må skje innenfor de angitte datoene og at det ikke er nok at varen er kjøpt og på vei.
Tabell 2: Eksempel beregning tollsats storfe Norsk prisløype PGE, eks. off. avg.
57,69
+ Forskningsavgift
0,15
+ Kjøttkontrollavgift
0,38
+ Avvik mot norsk listepris kl O+ (inkl. off. avgifter)
0,53
=Norsk pris justert for diff. til kl O+, inkl. avgifter
58,75
Importpris
33,57
+ fratrekk for fett (norsk<import)
0,75
+ forskningsavgift (0,35 prosent)
0,12
+ tollbehandling
0,08
+ transport i Norge
0,35
+ omkroking/ompakking (i Norge)
0,20
=Importpris inkl. avgifter/kostnader
35,07
Norsk pris justert for diff. til kl O+
58,75
- Importpris justert for avgifter/kostnader
35,07
= Beregnet ny tollsats
23,68
-
Landbruksdirektoratet kontakter aktuelle importører for å innhente importpriser fra relevante markeder. Valutakurs som legges til grunn er gjennomsnittlig kurs for valuta i eksportmarkedet siste fem virkedager, hentet fra Norges Bank. Ved variasjon i importprisene legger Landbruksdirektoratet normalt til grunn den markedsprisen som gir best beskyttelse for norsk vare. Landbruksdirektoratet gjør en vurdering av hvilke innrapporterte priser som er representative, basert på hvilke importører som importerer signifikante mengder, hvilke land det er relevant å importere fra, og hvilke priser som eventuelt fremgår av importstatistikk.
I tabell 2 vises eksempel på beregning av tollsats for storfekjøtt. Norsk pris beregnes ved å ta utgangspunkt i gjennomsnittlig prisløype fra markedsregulator, justert for offentlige avgifter og avvik mot norsk listepris for kl O+. Tollsatsen rundes av til nærmeste 50 øre, og settes dermed til kr 23,50 i dette eksempelet.
-
I tillegg til generelle tollnedsettelser innrømmer Landbruksdirektoratet tollnedsettelser etter søknad og forvalter sammen med tollmyndighetene tollnedsettelser i form av kvoter. Oversikt over kvoter og beskrivelser av annet regelverk for tollnedsettelser finnes på landbruksdirektoratets nettsider.