3. Oppheving av minstesatser
3.1 Departementets høringsforslag
FAT inneholdt flere bestemmelser som definerte laveste tollsats for individuelle tollnedsettelser for enkeltvarer/varenummer (disse minstesatsene fremgikk av vedlegg til forskriften eller er i selve bestemmelsen angitt som den tollsatsen som var gjeldende i 1994 (FAT §§ 11 tredje ledd, 12 annet ledd, 13 tredje ledd, 14 annet ledd og § 18a tredje ledd)). Disse minstesatsene varierte mellom kr 0,20 og 4,00 per kg og medførte at tollbelastningen på de aktuelle varene i noen tilfeller ikke ble satt ned til det reelle beskyttelsesbehovet.
Minstesatsene var historisk begrunnet i en forståelse av at tollreduksjoner gitt i handelsavtaler skulle videreføres som en preferanse ved en reduksjon av tollen. I Norges bilaterale handelsavtaler er imidlertid hovedregelen i dag at preferansetollsatsene gis som nye, faste tollsatser (som er lavere enn bundet tollnivå). Dette innebærer at det ikke er behov for minstesatsbestemmelsene i FAT for å opprettholde Norges avtaleforpliktelser.
På denne bakgrunn foreslo departementet å oppheve bestemmelser om minstesatser og overlate vurderingen av riktig tollnivå til Landbruksdirektoratets faglige skjønn. Dette innebærer at tollsatsen vil bli fastsatt ut fra det reelle beskyttelsesbehovet for de norske landbruksvarene. Den foreslåtte endringen vil således ikke innebære noen svekkelse av tollvernet for norske landbruksvarer (Ved fastsettelsen av tollsats i saker der det bilateralt eller unilateralt er innrømmet en preferansetoll (preferanse fra både bundet og nedsatt tollsats), vil man ved tollnedsettelser fortsatt kunne vurdere om det skal tas hensyn til preferansetollen når nedsatt tollsats fastsettes. Her vil et avgjørende kriterium være om det er reelle importmuligheter av den aktuelle varen fra land som har en preferansetoll).
3.2 Høringsinstansenes innspill
Landbruksdirektoratet, KLF, Konservesfabrikkenes Landsforening og Nord-Trøndelag Arbeiderparti støtter alle forslaget om å oppheve minstesatsene. KLF mener at minstesatsene i mange tilfeller kan oppfattes som en fiskal avgift uten relevans for å beskytte norsk produksjon.
3.3 Departementets vurdering
Departementet konstaterer at ingen av høringsinstansene har hatt motforestillinger til forslaget om å oppheve minstesatser for individuelle tollnedsettelser. Bestemmelsene oppheves i samsvar med forslaget.