Nærmere krav til dokumentasjon og rapportering ved del- og sluttutbetaling er omtalt i tilskuddsbrevet.
For flerårige og større prosjekter kan det være aktuelt å be om utbetaling underveis i prosjektperioden. For ettårige- og mindre prosjekter skal anmodning om utbetaling fortrinnsvis skje etter at prosjektet er avsluttet.
Deler av tilskudd kan utbetales etter hvert som du godtgjør framdrift i gjennomføringen av tiltaket og rapporteringen er godkjent.
Minst 25 prosent av tilskuddet blir holdt tilbake til tiltaket er gjennomført og en sluttrapport og sluttregnskap er godkjent.
Sende rapport
Hvis du får innvilget tilskudd, skal du sende en rapport om måloppnåelse, og bruken av tilskuddet sammen med utbetalingsanmodningen. Nærmere krav til dokumentasjon og rapportering ved del- og sluttutbetaling er omtalt i tilskuddsbrevet.
Landbruksdirektoratet har laget rapporteringsskjema som er obligatoriske å legge ved den digitale utbetalingsanmodningen for del- og sluttutbetaling:
Mal for rapporteringsskjema for tilskudd til engangs/- investeringstiltak
Sende utbetalingsanmodning
Vilkår for å få utbetalt tilskudd må være oppfylt for at utbetalingsanmodningen kan sendes inn.
Du kan sende utbetalingsanmodningen digitalt via Altinn slik:
- Logg deg inn i altinn.no
- Velg hvem du skal representere (foretak eller privatperson)
- Velg “Alle skjema” og søk fram skjemaet som du skal registrere utbetalingsanmodning for
- Velg “Start tjeneste" og eventuelt “Videre”
- Klikk på den blå knappen "Registrer utbetalingsanmodning" under søknaden
Brukerveiledning for søker i Altinn - digital utbetalingsanmodning
Når saksbehandler har behandlet utbetalingsanmodningen din får du tilsendt svarbrevet i Altinn eller Digipost. Det sendes et varsel til kontaktinformasjonen som er oppgitt på søknaden.