5. Beregning av reisetilskudd
Hvis en reise gir grunnlag for tilskudd, skal tilskuddsruta i utgangspunktet beregnes som raskeste rute fra utgangs- til endepunktet for reisen, via det besøket det kostet mest å reise til. Når dette er gjort, beregnes merkostnaden med å reise til hvert av de øvrige besøkene på reisen. Hvis merkostnaden med å reise til et av de øvrige besøkene overstiger fradraget, blir også besøket, og reisen dit, inkludert i ruta det gis tilskudd for (grønn rute).
Følgende regler og forutsetninger ligger til grunn for tilskuddsberegningen:
- Det er raskeste rute som legges til grunn ved beregning av tilskudd.
- Det er bare reisekostnader langs grønn rute det blir gitt tilskudd til.
- Det kan ikke gis tilskudd til utlegg på tilskuddsruta som veterinær ikke har hatt. Det vil for eksempel si at hvis tilskuddsruta dels følger andre veiløp enn veterinær faktisk har reist, fordi det er raskeste vei, vil for eksempel prisen på bomstasjoner og ferjer på disse veiløpene ikke gi grunnlag for tilskudd
- Ferjestrekninger som veterinæren ikke har passert, kan ikke inngå i beregningen av tilskuddsruta og tilskuddet.
- Tilskuddsruta kan bare følge veier som finnes i de nasjonale kartdatabasene, samt rettlinjestrekninger mellom avgangs- og ankomstpunkter som veterinær har oppgitt for fremkomstmidler på reisen som ikke følger vei.
- Veiløp eller ferjestrekninger som veterinæren har stengt på reisen, kan ikke inngå i beregningen av tilskuddsruta og tilskuddet.
- Merverdiavgift på kjøp av transporttjenester kan det ikke beregnes tilskudd til. Dette er en del av merverdiavgiftsoppgjøret veterinærforetaket har med avgiftsmyndighetene.
- Det forekommer at veterinærer reiser frem og tilbake langs den samme strekningen mer enn én gang på samme reise, dvs. at de snur og reiser tilbake til et sted de allerede har vært på reisen. Besøk som representerer snupunkt på en reise inkluderes i tilskuddsberegningen, også når kostnaden med å reise til slike besøk er mindre enn fradraget. Snupunkt er markert som lilla tallikon i kartet i søknadsløsningen, og veistrekninger til snupunkt er markert som del av den grønne ruta. Fordi kostnadene med å reise til snupunkt inngår i beregning av reisekostnadene for tilskuddsruta, beregnes det også fradrag for snupunkt. Fradraget per snupunkt vil ofte være lavere enn tilskudd tilsvarende 40 kilometer reise med egen bil.