Til hovedinnhold

Dette er QA

Tilskudd ved frakt av rein i forbindelse med slakting – søkeveiledning

Utfylling av søknaden

Se felles veileder for alle tilskuddsordninger punkt 2 for mer informasjon om utfylling av søknaden.

I denne veilederen gir vi i tillegg forklaring på utfylling av de spesielle feltene i søknadsskjemaet for ordningen med frakttilskudd.

Dato for slakting

I feltene «slakt utført … måned … år» skal du oppgi når slaktingen er utført. Dette er viktig for at Landbruksdirektoratet skal kunne foreta kontroll av antall rein som er fraktet mot slakterapporten for den samme perioden.

Hvis reinen er fraktet i måneden før eller etter slaktingen er utført, er det viktig å vite i hvilken måned slaktingen har blitt utført, slik at Landbruksdirektoratet kan kontrollere din søknad mot riktig slakterapport.

Utførende slakteri

I dette feltet oppgir du hvem som har slaktet reinen for deg. Ved leieslakt skal dere oppgi det slakteriet som fysisk har slaktet reinen.

Det søkes refusjon for:

Antall fraktet dyr og omsøkt beløp

I denne seksjonen skal du oppgi om du søker om tilskudd til frakt av levende rein eller reinskrotter, og hvilken periode søknaden gjelder. Hvis du søker om frakt av både levende rein og reinskrotter, må du oppgi antall og omsøkt beløp for de to forskjellige typene hver for seg. I det nederste feltet oppgir du totalt antall rein som er fraktet (både levende og skrotter) og totalbeløp du søker om. 

Når vi behandler din søknad om frakttilskudd, kontrollerer vi beløp som du søker om mot antall dyr som fremkommer på fraktbrev eller tilsvarende dokumentasjon. Kontrollen foretas for å utelukke skrive- og regnefeil. Hvis du har oppgitt flere rein i tilskuddssøknaden enn det som er blitt innrapportert fra slakteriet og/eller bekreftet ved fraktbrev eller tilsvarende dokumentasjon, får du kun tilskudd for det antallet rein som er innrapportert og dokumentert.   

Dispensasjon

I dette feltet oppgir du om utførende slakteri har fått dispensasjon fra rapporteringsfristen, og hva den nye fristen er. Hvis du ikke har disse opplysningene, vil vi undersøke dette selv når vi behandler sin søknad om frakttilskudd. 

Hvis utførende slakteri har fått dispensasjon fra rapporteringsfristen, vil vi behandle din søknad om frakttilskudd etter at fristen i dispensasjonsvedtaket er utløpt eller slakteriet har levert slakterapport, avhengig av hvilke av disse datoene som kommer først. 

Veiledning

I denne seksjonen finner du veiledning om vilkår for tilskudd, beregning av tilskudd og krav til søknad. Hvis du ikke finner svar på ditt spørsmål i denne seksjonen, søkerveiledningen eller kommentarer til regelverk, må du ta kontakt med Landbruksdirektoratet.

Vedlagt dokumentasjon

I denne seksjonen krysser du av for dokumentasjonen som du legger ved søknaden. Du må huske å legge ved all påkrevet og relevant dokumentasjon og sende vedleggene sammen med søknadsskjema. 

Fraktbrev eller tilsvarende dokumentasjon

Den enkleste måten å dokumentere oppfyllelse av vilkår, er å legge ved et fraktbrev. Fraktbrev er dokumentet der transportør fyller inn opplysninger om fraktoppdraget. Du kan også legge ved et annet dokument som viser at du oppfyller vilkårene, i stedet for fraktbrevet. Fraktbrevet eller annet tilsvarende dokument skal inneholde:

  • antall rein som er fraktet
  • om det er fraktet levende rein eller reinskrotter
  • avstanden som reinen er fraktet over
  • dato for fraktoppdraget.

Hvis du bruker egne lastebiler/tilhengere (egentransport) er det også nødvendig med slik dokumentasjon for å kontrollere vilkår om avstand, antall rein og om reinen er fraktet som levende eller skrott.

Egentransport

I dette feltet skal du krysse av om du har fraktet reinen ved egentransport eller benyttet deg av transportør.

Bekreftelse fra godkjent slakteri på slakting av rein

Hvis du har slaktet rein hos et slakteri som tidligere ikke har rapportert reinslakt til oss, må du legge ved bekreftelse på at slakteriet har slaktet reinen. Hvis slakteriet tidligere har rapportert til oss, vil vi få opplysninger om slakting gjennom slakteriets rapporter og informasjonen du gir i seksjonen «Grunnopplysninger». Da er det ikke nødvendig å legge ved bekreftelse fra slakteriet.

Egenerklæring om nødvendige godkjenninger hos transportør

I dette feltet bekrefter du at transportør og kjøretøy som er brukt til frakt av levende rein har alle nødvendige godkjenninger og tilfredsstiller krav i forskrift om næringsmessig transport av dyr. Dette gjelder både når du leier inn transportør og når du frakter dyrene selv med egne biler/tilhengere.

Egenerklæring om betaling av kostnader for frakt

I dette feltet bekrefter du at du har båret kostnader ved fraktoppdraget. Vi krever ikke at du legger ved dokumentasjon på dette. Du skal likevel ta vare på kopi av faktura, kvitteringer og eventuell annen dokumentasjon i tilfellet du blir plukket ut til kontroll. Hvis du har fraktet dyrene med egne biler/tilhengere, er det ikke nødvendig å ta vare på kvitteringer for drivstoff mv.

Fant du det du lette etter?