Endringer
I § 2 i kommentarer til periode for tilskuddsbehandling er det presisert forskjellen mellom reindriftsår og kalenderår, samt en begrunnelse for hvorfor begge beregningsperiodene brukes
I § 3 om salg av reinkjøtt mellom leder og siidaandelen er det presisert at så lenge salget av reinkjøtt skjer mellom to forskjellige foretak på ordinær måte kan inntektene legges til grunn i tilskuddsbehandlingen.
I § 6 om krav til søknaden er det åpnet for at Statsforvalteren kan etterspørre dokumentasjon dersom de finner det nødvendig for å få behandlet søknaden. Tidligere var søknadsfristen absolutt og dokumentasjon som kom inn etter søknadsfristen ble ikke godkjent. Denne praksisen er nå endret og Statsforvalteren kan godkjenne innsendt dokumentasjon.
I § 7 om særskilt driftstilskudd til kvinner har grunnlaget vurderingen av kravet om minsteinntekt blitt endret. Tidligere var det siste ligningsår som dannet grunnlaget for vurderingen, men fra 2021/2022 blir beregningen foretatt etter skattemeldingen med leveringsfrist 31. mai i søknadssåret.
I § 10 om produksjonspremie, er det gjort presiseringer for hva som ligger til grunn for beregningen av produksjonspremie.
I § 13 om opplysningsplikt og kontroll er de i kommentarer til andre ledd presisert at reindriftsmyndighetene har hjemmel til å foreta kontroll av opplysninger fra søker.
I § 15 om avkorting er det presisert hva som menes med «uriktige og ufullstendige opplysninger i søknaden som har eller ville dannet grunnlag for en urettmessig utbetaling av tilskudd».