Markedsutvalget for reinkjøtt
Markedsutvalget for reinkjøtt skal sikre norsk reinkjøtt positiv oppmerksomhet, og kjøpsutløsende adferd hos sluttbruker.
Ønsker du å søke på innhold for forvaltningen?
Gå tilbake og velg fanen «Forvaltningen» øverst til høyre på siden og søk derfra.
Alt innhold er tilgjengelig på bokmål
Oasit sisdoalus leat sámegilli
Dette er QA
Markedsutvalget for reinkjøtt skal sikre norsk reinkjøtt positiv oppmerksomhet, og kjøpsutløsende adferd hos sluttbruker.
Møteplanen for 2021 er ikke fastsatt.
Utvalget skal sikre norsk reinkjøtt positiv oppmerksomhet og kjøpsutløsende adferd hos sluttbruker, samt formidle markedsrelevante problemstillinger til andre aktører. Utvalget samarbeider med Opplysningskontoret for egg og kjøtt ved gjennomføring av markedsaktiviteter og med Innovasjon Norge gjennom «Utviklingsprogrammet – landbruks- og reindriftsbasert vekst og verdiskapning» om en rekke aktiviteter.
Markedsutvalget består av fem medlemmer. Norske Reindriftsamers Landsforbund oppnevner tre medlemmer, Private Reinsdyrslakteriers Landsforbund oppnevner ett medlem og Landbruks- og matdepartementet oppnevner ett medlem. Leder av utvalget oppnevnes av Landbruks- og matdepartementet. Funksjonstiden er to år. Landbruksdirektoratet er sekretariat.
Utvalget utviklet en visuell profil, «Rein – helten på vidda», som brukes i utvalgets kommunikasjon. Det blir utarbeidet markedsplan for to år om gangen.
Markedsutvalget skal
Utvalgets arbeid finansieres over reindriftsavtalen, og arbeidet har en normalårsramme budsjettramme på 5 millioner kroner. Cirka 3, 5 millioner kroner brukes til kampanjer gjennom OEK/Matprat.
Markedsutvalget er nedsatt av avtalepartene. De fem medlemmene er i nå:
Faste medlemmer |
---|
John Anders Lifjell (leder) Periode: juli 2019 – juni 2021 |
Johan Martin Eira Periode: juli 2019 – juni 2021 |
Grete Sjursgard Periode: juli 2019 – juni 2021 |
Arnstein Stensaas Periode: juli 2019 – juni 2021 |
Navn Morten Floor Periode: juli 2019 – juni 2021 |