Oversikt over endringer
Under pkt. 1. presiseres det at landbrukskontoret har en plikt til å ta imot og behandle søknad om tilskudd, selv om saksbehandler mener at vilkårene ikke er oppfylt.
Under pkt. 2 om søknader som mottas etter søknadsfrist, har vi presisert at for de tilfeller søker venter på vedtak om sykepenger, kan ikke fristen settes før sykepengevedtaket foreligger. Forholdet mellom sykepenger og tilskudd til avløsning er også utdypet.
Under pkt. 3 om gjennomgang av opplysningene, skriver vi at en legeerklæring kan tilbakedateres i noen helt spesielle tilfeller, men at den klare hovedregelen er at den skal være datert samme dag pasienten er til konsultasjon.
Under samme punkt om «Gjennomgang av opplysninger og dokumentasjon», presiserer vi at saksbehandler må passe på at utvidelsen i § 6 om rett til tilskudd for å være hjemme med sykt barn under 12 år, gjelder fra 1. januar 2023. For avløsning utført frem til 31. desember 2022, kan det bare gis tilskudd for dager den avløste var med barnet til lege eller annen oppfølging av barnets sykdom eller skade.
Under pkt. 4. har vi fjernet avsnittet om avkorting når tilskuddet utbetales før Nav har fattet vedtak. Vedtak om sykepenger er ikke et vilkår for utbetaling av tilskudd.
Under pkt. 5. om dispensasjon og pkt. 8 om tilbakebetaling, har vi nyansert aktsomhetskravet til jordbrukeren som profesjonell part og samtidig sagt noe om saksbehandlers veiledningsplikt. Tilskudd til avløsning ved sykdom og fødsel mv. er en velferdsytelse som skal hjelpe jordbrukeren i en, ofte vanskelig, livssituasjon som gjør at han ikke kan utføre arbeid i jordbruksdriften. Ordningen har komplekse vilkår og regler. De mest sentrale vilkårene er knyttet til jordbrukerens personlige helsetilstand eller familiesituasjon og disse samspiller med ytelser og vedtak fra Nav. Mange jordbrukere er aldri innom ordningen, noen en sjelden gang, mens andre er gjengangere. Det er uansett krevende å sette seg inn i og fullt ut forstå alle reglene for ordningen. Noen opplever også utfordringer med å skaffe nødvendige opplysninger og dokumentasjon fra Nav. Disse tingene gjør at landbruksforvaltningen må være seg spesielt bevisst sin veiledningsplikt og at det lettere kan forsvares at eventuelle feil i søknaden ikke nødvendigvis skal lede til tilbakekreving og avkorting i alle saker.
Under samme punkt som gjelder overstyring av Agros ved «dispensasjon ikke nødvendig», har vi presisert at man kan tolke svangerskaps- og foreldrepengeperioden som én sammenhengende periode, dersom de går over i hverandre. Søknadsfrist blir dermed den samme for begge. Det vil si at søknadsfristen for svangerskapspermisjon i realiteten utvides.
Det presiseres også at de ulike situasjonene som kan gi grunnlag for dispensasjon, beskrevet i kommentarrundskrivet 2023-3, ikke er vilkår, men kun eksempler på forhold som kan gi grunnlag for dispensasjon.