Til hovedinnhold

Dette er QA

Jordvern og planlegging etter plan- og bygningsloven

(PBL § 11-11) Bestemmelser til arealformålet LNF(R)

Lovteksten 

Om bestemmelser til arealformålet LNF(R)

Til arealformålet LNF(R) kan det i nødvendig utstrekning gis bestemmelser om ulike forhold. Hjemmel er gitt i § 11-11. Hjemmelen har 7 underpunkter. Nr. 1, 2, 3, 4 og 5 er relevante for landbruk. Bestemmelser hjemlet i § 11-11 skal knyttes til arealformålene hjemlet i § 11-7 andre ledd nr. 5 og 6, og ikke til hensynssoner. 

Følgende er særlig relevant for landbruk:

  • Bestemmelser om landbrukstiltak 
  • Bestemmelser om spredt utbygging 
  • Bestemmelser om tilleggsnæring innen landbruket i sjø og vassdrag 
  • Bestemmelser i 100-metersbeltet langs sjøen 
  • Bestemmelser i 100-metersbeltet langs vassdrag 

Bestemmelser om landbrukstiltak (landbrukets egen nedbygging) (PBL § 11-11 nr. 1.)

Til et LNF(R)-område kan det utarbeides bestemmelse som sier at kårboliger og lignende skal plasseres i tunet, eventuelt at landbrukets egne bygninger ikke skal plasseres på dyrka jord av hensyn til jordvern. Det kan også utarbeides bestemmelser om utforming av slike bygninger av hensyn til kulturlandskap. Slike bestemmelser kan imidlertid ikke brukes slik at de hindrer nødvendige tiltak der det er liten valgmulighet når det gjelder plasseringen (se Ot.prp. nr. 32 (2007-2008), s. 224). Det kan heller ikke gis bestemmelser av en slik karakter at regningssvarende drift hindres. Hjemmelen gir ikke rett til å innføre generelt byggeforbud. Bestemmelsen skal være rimelig og kunne begrunnes i de hensyn som skal ivaretas gjennom planleggingen. Når kommunen ønsker å bruke hjemmelen bør utformingen skje i nært samråd med vedkommende myndigheter. Det kan ikke gis bestemmelser etter denne hjemmelen for landbruksveger. Utbygging av landbruksveger i LNF(R)-områder styres av landbruksvegforskriften.

Virkeområdet for bestemmelser om omfang, lokalisering og utforming av bygninger og anlegg i landbruk kan omfatte de samme områdene som hensynssone jordvern, men kan også avgrenses til utvalgte områder innenfor LNF(R). Bestemmelsen kan eksempelvis omfatte at lokalisering av driftsbygninger og kårboliger/bolig nr. 2 skal skje utenfor områder med verdifull jordbruksmark. I områder med viktig kulturlandskap kan det vedtas bestemmelser om at nybygging på gårdsbruk skal tilpasses eksisterende bygningsmiljøer.

Bestemmelsene må tilpasses situasjonen i området, men kan eksempelvis ha følgende form:

  • Nødvendige driftsbygninger skal ikke legge beslag på dyrka jord så lenge alternativ lokalisering er mulig.
  • Av hensyn til de store kulturlandskapsverdier i området skal alle nybygg og tilbygg tilknyttet landbruket tilpasses eksisterende bygningsmiljøer og landskapet.
  • Kårhus/bolig nr. 2 skal plasseres i tilknytning til tunet, uten forbruk av dyrka jord.
  • Eventuelt kan det vedtas retningslinjer for en minimumsavstand til dyrka jord.

Spredt utbygging i LNF(R)-områder (PBL § 11-11 nr. 2)

Kommunal- og moderniseringsdepartementet har utarbeidet en egen veileder om planlegging for spredt bolig-, fritids- og næringsbebyggelse i landbruks-, natur-, frilufts- og reindriftsområder

Tilleggsnæring innen landbruket i sjø og vassdrag (PBL § 11-11 nr. 3)

Et eksempel på tiltak det kan gis bestemmelser for etter denne hjemmelen kan være oppdrett som tilleggsnæring på gårdsbruk. Tiltak for å følge opp planen kan kreve tillatelse etter vannressurslovgivningen, eventuelt også annet lovverk.

Landbruk i 100-metersbeltet langs sjøen (PBL § 11-11 nr. 4)

Generelt gjelder et byggeforbud i 100-metersbeltet langs sjøen. Statlige planretningslinjer for differensiert forvaltning av strandsonen langs sjøen av 25. mars 2011 gjelder for praktiseringen av forbudet. Byggeforbudet gjelder i utgangspunktet også for landbruket.

Kommunen kan etter § 11-11 nr. 4 vedta bestemmelser som åpner for nødvendige landbrukstiltak i 100-metersbeltet langs sjøen. Dette er en viktig bestemmelse for landbruket i og med at det er lokalisert mye landbruksbebyggelse, og foregår mye landbruksaktivitet, i 100-metersbeltet langs sjøen. Kommunen bør derfor kartlegge landbruksinteressene her, og eventuelle behov for nye anlegg i strandsonen må vurderes i kommuneplanprosessen.

Dersom kommunen ønsker at landbrukstiltak skal være tillatt i hele eller deler av 100- metersbeltet langs sjøen, må det utarbeides bestemmelser etter § 11-11 nr. 4. Kommunen kan gi bestemmelser om at bygning, konstruksjon, anlegg eller innhegning som er nødvendig i landbruket er unntatt det generelle byggeforbudet i 100-metersbeltet langs sjøen. Dette tilsvarer unntakene som var gitt i § 17-2 i plan- og bygniningsloven fra 1985. Etter gjeldende lov må det altså utarbeides bestemmelser etter § 11-11 nr. 4 dersom denne type tiltak skal være tillatt i 100-metersbeltet langs sjøen, herunder om ombygging av eksisterende driftsbygninger på gårdstun i strandsonen, samt å gjenoppføre slike bygninger etter brann eller ulykke (se Ot.prp. nr. 32 (2007-2008), s. 224).

Dersom kommunen ønsker å åpne for bygging av landbruksveger i 100-metersbeltet langs sjøen, så må det gis bestemmelser om dette. Dersom det er vedtatt bestemmelser som åpner for landbruksveger i 100-metersbeltet langs sjøen, styres den videre behandling av disse av forskrift om planlegging og godkjenning av veger for landbruksformål. Landbruksveg er unntatt fra søknadsplikt etter pbl. Kommunen kan ikke uten særskilt hjemmel innføre søknadsplikt i plan. Dersom tiltaket er i strid med plan, vil det imidlertid etter loven være krav om dispensasjonssøknad. Dersom det er ønskelig å oppføre anlegg i 100-metersbeltet langs sjøen, som ikke omfattes av bestemmelser etter § 11-11 nr. 4, må dette behandles som dispensasjonssaker, eller det må utarbeides reguleringsplan.

Bestemmelser hjemlet i § 11-11 nr. 4 kan eksempelvis gis et slikt innhold:

  • Nødvendige bygninger og anlegg i tilknytning til landbruksvirksomhet kan oppføres i 100-metersbeltet langs sjøen, dersom bygning/anlegg blir plassert i tilknytning til eksisterende gårdstun. Ved plassering og utforming skal det tas særlige hensyn til natur- og kulturmiljø, friluftsliv, jordvern, landskap og andre allmenne interesser, jf. § 1-8.
  • Gjenoppføring av erstatningsbygg etter brann, ulykke eller naturskade kan foretas i 100-metersbeltet langs sjøen uten at det søkes dispensasjon for tiltaket. Det samme gjelder for ombygging av eksisterende byggverk for å sikre at byggverkets funksjonalitet ivaretas.

Landbruk i 100-metersbeltet langs vassdrag (PBL § 11-11 nr. 5)

Det gjelder ikke et generelt byggeforbud i 100-metersbeltet langs vassdrag. Det følger av § 1-8 at det her skal tas særlig hensyn til allmenne interesser, og at kommunen skal vurdere om det skal fastsettes byggeforbud. Hjemmelen for slikt forbud er § 11-11 nr. 5. Det kan etter denne hjemmelen legges begrensninger på landbrukets driftsmuligheter. Kommunen må være oppmerksom på at det i disse områdene kan være behov for eventuelle nye bygge- og anleggstiltak i landbruket. 100-metersbeltet langs vassdrag kan utgjøre svært store og viktige arealer for landbruk i enkelte kommuner. Paragrafen gir kommunen mulighet til å innføre et byggeforbud som langt på vei tilsvarer det som gjelder i 100-metersbeltet langs sjøen.

Dersom det er aktuelt for kommunen å utarbeide slike bestemmelser, bør også forhold av betydning for landbruket i det aktuelle området tas med i vurderingen. Bestemmelser etter § 11-11 nr. 5 må angi konkret hvilke bestemte bygge- og anleggstiltak som skal være forbudt, og for hvilke områder langs vassdraget dette skal gjelde (se Ot.prp. nr. 32 (2007-2008) s. 224).  Bestemmelser utarbeidet med hjemmel i § 11-11 nr. 5 skal ikke være til hinder for at det kan foretas ombygging av eksisterende driftsbygninger på gårdstun, eller at de gjenoppføres etter brann eller ulykke.

Fant du det du lette etter?