Til hovedinnhold

Driftsmelding QA: Pga. teknisk vedlikehold er alle våre digitale løsning nede tirsdag 24.09. mellom kl. 17.00 og 19.00. Vi beklager ulempen dette medfører. DETTE GJELDER BARE QA.

Rundskriv 2022/64

Tilskudd til reindriftsanlegg - kommentarer til regelverk

§ 3-3 Vilkår for tilskudd

§ 3-3

Tilskudd til reindriftsanlegg kan innvilges til siidaandel, siida, reinbeitedistrikt og reinlag. 

Tilskudd ytes kun til reindriftsanlegg som er beskrevet i godkjente bruksregler og vedtatte distriktsplaner. For reinlag skal reindriftsanlegg i stedet være beskrevet i vedtatte reindriftsplaner. 

Siidaandeler som søker om tilskudd må oppfylle vilkårene i forskrift om tilskudd til siidaandeler og reinlag § 3 og § 4. Reinbeitedistrikt og reinlag som søker om tilskudd etter denne forskriften må oppfylle vilkårene i forskrift om tilskudd til reinbeitedistrikter og reinlag § 1-3. 

Tilskudd kan ytes til følgende tiltak:

  1. oppføring av nye reindriftsanlegg,
  2. utvidelse, endring eller oppgradering av eksisterende reindriftsanlegg, herunder endring av eksisterende reindriftsanlegg som er nødvendige for bruk og avlesning av elektroniske individmerker, og
  3. rivning av reindriftsanlegg hvor eier- eller ansvarsforholdet er ukjent.

Tilskudd skal ikke innvilges til reindriftsanlegg som er påbegynt før søknad om tilskudd er sendt til Landbruksdirektoratet.

Kostnader til vedlikehold og kostnader til flyttbare og midlertidige gjerder og anlegg er ikke tilskuddsberettigede kostnader, jf. § 3-4.

Det kan ikke innvilges tilskudd til anlegg som er gitt tilskudd etter forskrift om konfliktforebyggende tiltak i forholdet mellom reindrift og annen berørt part.

Tiltaket må være gjennomført innen tre år fra bevilgningsdato.

Kilde: Forskrift for Reindriftens Utviklingsfond (Lovdata)

Kommentarer til bestemmelsen

Første ledd: Hvem kan søke?

Første ledd inneholder en uttømmende liste over hvem som kan innvilges tilskudd til reindriftsanlegg. Hvis det kommer søknad fra andre, for eksempel enkeltreineiere, skal søknaden avvises uten realitetsbehandling.

Andre ledd: Bruksregler og distriktsplaner

Andre ledd stiller vilkår til utarbeidelse av visse interne dokumenter i distriktet/reinlaget for å være berettiget tilskudd. 

Reinbeitedistrikter

Reindriftsanlegget som det søkes tilskudd for, må være beskrevet i godkjente bruksregler og utarbeidede distriktsplaner til distriktet. For at det skal foreligge godkjente bruksregler må disse være utarbeidet av distriktsstyret og ha et innhold som er i samsvar med reindriftslovens kapittel 7. Det er statsforvalteren som skal godkjenne bruksreglene, jf. reinl. § 58. 

Krav til innhold i distriktsplaner er definert i reinl. § 62. Det er ikke et krav at distriktsplanene er godkjent av statsforvalteren, men statsforvalteren, kommunen og fylkeskommunen skal orienteres om planarbeidet og gjøres kjent med hovedinnholdet i planen før den vedtas i distriktsstyret, jf. reinl. § 62 siste ledd.

Reinlag

Reinlag har etter reindriftsloven ingen plikt til utarbeidelse av distriktsplaner. Fra og med 1. juli 2020 ble det tilføyd en presisering i § 3-3 andre ledd om at reindriftsanlegget må være beskrevet i vedtatte reindriftsplaner. Presiseringen er basert på statsforvalterens praksis. En reindriftsplan er en plan som inneholder opplysninger om reinlagets reindrift, blant annet arealbruk, gjerdeanlegg mv. Reindriftsplan må sendes til Statsforvalteren i Trøndelag.

Tredje ledd: Oppfyllelse av vilkår i tilskuddsforskriftene

Bestemmelsen oppstiller krav til siidaandeler, reinbeitedistrikter og reinlag om at de må oppfylle vilkårene i sine respektive tilskuddsforskrifter. Vurderingen om vilkåret er oppfylt gjøres på bakgrunn av siste års behandling av søknader om tilskudd. For eksempel, hvis en siidaandel søker om tilskudd til gjerdeanlegg i januar 2022, må siidaandelen ha fått tilskudd til siidaandeler og reinlag for driftsåret 2020/2021. 

Om siidaandeler

Siidaandeler som søker tilskudd til reindriftsanlegg må oppfylle vilkårene i forskrift om tilskudd til siidaandeler og reinlag §§ 3 og 4. 

Dette innebærer at:

  • leder av siidaandel må ha levert melding om reindrift for siste tilskuddsår, og
  • leder av siidaandelen må i det siste kalenderåret ha hatt en avgiftspliktig salgsinntekt fra salg av kjøtt fra rein i eget merke på minimum 50 000 kroner eksklusiv mva, og
  • leder av siidaandel må ikke motta alderspensjon etter folketrygdens regler, og
  • reintallet i siidaen må være i samsvar med reintallet fastsatt i godkjente bruksregler, eller 
  • siidaandelen må oppfylle ett av unntakene i § 4 andre ledd bokstavene a til f. 

For nærmere beskrivelse av vilkårene i tilskuddsforskriften §§ 3 og 4, se kommentarer til regelverk for tilskuddsordningen til siidaandeler og reinlag.

Om reinbeitedistrikter og reinlag

Reinbeitedistrikter og reinlag som søker om tilskudd til reindriftsanlegg må oppfylle vilkårene i forskrift om tilskudd til reinbeitedistrikter og reinlag § 1-3. 

Dette innebærer at reinbeitedistriktet/reinlaget må:

  • være i drift, og
  • ha vedtatt en distriktsplan (for reinbeitedistrikter) eller reindriftsplan (for reinlagene) og sendt denne til statsforvalteren, og
  • ha oversendt foregående års revisorgodkjente regnskap til statsforvalteren, og
  • ha avsatt midler til kriseberedskapsfond etter forskriftens § 1-6, og
  • ha rapportert om avsetning og bruk av midler mv. 

For nærmere beskrivelse av vilkårene i § 1-3, se kommentarer til regelverk for tilskuddsordningen til reinbeitedistrikt og reinlag.

Om siidaer

Når søker er en siida, kan det ikke stilles krav om at distriktet som siidaen tilhører mottar distriktstilskudd, da siidaen og reinbeitedistriktet er to selvstendige subjekter. Siidaen er derfor unntatt fra kravene i § 3-3 tredje ledd.

Fjerde ledd: Nyinvesteringer/nybygg, utvidelse, endring eller oppgradering av eksisterende reindriftsanlegg

I fjerde ledd er det opplistet de typer tiltak som kan støttes etter kapittel 3. Opplistingen er uttømmende, slik at søknader om tilskudd til andre typer tiltak skal avvises uten realitetsbehandling.

Nye reindriftsanlegg

Som nye reindriftsanlegg regnes følgende anlegg:

  • helt nye anlegg som ikke har eksistert tidligere
  • anlegg som erstatter eksisterende anlegg grunnet behov for totalrenovering. Det nye anlegget skal oppføres på samme sted som eksisterende anlegg. I slike tilfeller skal det stilles et vilkår om at det gamle anlegget rives. 

Utvidelser, endring og oppgradering

Utvidelser, endring og oppgradering gjelder allerede eksisterende reindriftsanlegg. Det må vurderes konkret i hver enkelt sak om man står overfor en «utvidelse/endring/oppgradering» eller generelt vedlikehold av eksisterende gjerde. Ordlyden tyder på at tiltaket må tilføre anlegget noe nytt eller forbedre deler av anlegget. Slik tolkning er også i samsvar med fellesvilkåret i § 1-7. I tillegg har bestemmelsen blitt praktisert slik at tiltak som finansieres via andre ordninger, for eksempel distriktstilskuddet, ikke omfattes av kapittel 3.

Eksempler på tiltak som omfattes av bestemmelsen kan være:

  • opparbeidelse av vann/avløp til et anlegg som tidligere ikke har hatt dette
  • opparbeidelse av beitehage i tilknytning til slakteanlegg
  • påbygg til eksisterende slakteanlegg for å kunne øke slaktekvantum, som for eksempel parkeringsplass/snuplass for større kjøretøy, ny større korridor for inndriving av flokken mv. 
  • tilføring av strøm o.l.

Eksempler på tiltak som ikke omfattes av bestemmelsen kan være:

  • utskifting av deler av bygget/anlegget, slike som tak, vegger osv. (vedlikehold)
  • utskifting av inventar (vedlikehold)
  • HMS-tiltak (omfattes av distriktstilskuddet).

Tilrettelegging for avlesning av elektroniske individmerker

I januar 2020 har reindriftsloven blitt endret ved at det er innført hjemmel til å gi forskrift om obligatorisk elektronisk individmerking av rein. Forslag til forskrift om obligatorisk individmerking av rein er blitt sendt til LMD. For å hjelpe distriktene å tilpasse anlegget dette nye kravet ytes det tilskudd etter kapittel 3 til endring av eksisterende anlegg for å kunne lese av elektroniske individmerker. 

Tilskudd til rivning av reindriftsanlegg

Da det stilles krav til at reindriftsanlegget må være permanent for å være tilskuddsberettiget, må også anlegget som rives være permanent og ikke-flyttbart.

For at eier- og ansvarsforholdet skal anses å være ukjent, må det være umulig eller veldig vanskelig å finne ut hvem eieren er. Det må kreves at søker gjør det som kan forventes for å finne dette ut. Søker kan likevel ikke pålegges urimelig stor byrde ved slik undersøkelse. Det er for eksempel nok at søker sender forespørsel til Statsarkivet om dokumenter vedrørende anlegget, forhører seg hos reineiere i samme området og statsforvalteren.

Femte ledd: Reindriftsanlegget må ikke være påbegynt

Fra og med 2019/2020 er det blitt presisert at anlegg ikke skal være påbegynt før søknad om tilskudd er sendt til Landbruksdirektoratet. Etter gjeldende bestemmelse kan søker påbegynne opprettelse av reindriftsanlegg i påvente av at søknad om tilskudd skal bli behandlet i RUF-styret/Landbruksdirektoratet. 

Etter ordlyden blir søknad om tilskudd avslått kun hvis selve byggingen av anlegget er påbegynt, for eksempel at det er slått inn gjerdestolper. Om søker for eksempel har kjøpt en tomt for å bygge et slakteri eller kjørt opp materialer på fjellet, regnes ikke anlegget som «påbegynt» før den faktiske byggingen starter. 

Sjette ledd: Vedlikehold flyttbare og midlertidige gjerder og anlegg mv.

Ikke tilskudd til vedlikehold

Det gis ikke tilskudd for kostnader til vedlikehold. Kostnader til vedlikehold er ordinære driftskostnader ved anlegget som skal dekkes av søkeren selv, eventuelt via andre tilskuddsordninger, slik som tilskudd til reinbeitedistrikter og reinlag.

Hva er vedlikehold

Med vedlikehold menes arbeider som utføres for å forebygge eller reparere slitasje og skader på anlegget. Vedlikehold kan bestå i å gjenopprette slitasje, for eksempel å male et slakteri på grunn av slit og elde på bygget. På gjerdeanlegg er det å skifte ut en råtten gjerdestaur å regne som vedlikehold. I vurderingen av om det foreligger vedlikehold eller ikke, kan det trekkes en grense mot påkostninger på anlegget. Påkostninger er arbeider som utelukkende består i endring eller forbedring av reindriftsanlegget utover den stand det en gang har vært i. Utvidelser og ombygginger, se § 3-3 tredje ledd bokstav b, vil normalt anses som påkostninger, og inngå i tilskuddsgrunnlaget.

Ikke tilskudd til flyttbare og midlertidige gjerder og anlegg

Det gis heller ikke tilskudd for kostnader til flyttbare og midlertidige gjerder og anlegg. Dette henger sammen med definisjonen i § 3-2 første ledd, der kun permanente gjerder og anlegg anses å være omfattet av forskriften.

Hva er flyttbare og midlertidige gjerder og anlegg

Det må foretas en konkret vurdering av om gjerdet eller anlegget er flyttbart/midlertidig ut fra anleggets konstruksjon. 

Gjerdet eller anlegget regnes som midlertidig når det står mindre enn en sesong. Hvis det står utover en sesong, kreves godkjenning fra Landbruks- og matdepartementet, se reinl. § 24 andre ledd. Hvis slik godkjenning ikke foreligger, kan det legges til grunn at gjerdeanlegget er midlertidig. 

Eksempler på flyttbare og midlertidige gjerder (gjerdeanlegg) kan være arbeidsgjerder til merking, skilling, pramming og samling som kun står i en kort periode før de tas ned. 

Om slakteanlegg

Slakteanlegg er ikke nevnt sammen med «flyttbare og midlertidige gjerder og anlegg». Det kan derfor innvilges tilskudd til flyttbare slakteanlegg, for eksempel slaktebuss. Selv flyttbare slakteanlegg kan neppe anses som «midlertidig». Se kommentarer til § 3-2 for nærmere beskrivelse.

Syvende ledd: Gjerder som konfliktforebyggende tiltak

Tilskudd til gjerder som konfliktforebyggende tiltak mellom reindrift og annen berørt part omfattes ikke av kapittel 3. Søknad om tilskudd til slike tiltak må vurderes etter forskrift om tilskudd til konfliktforebyggende tiltak i forholdet mellom reindrift og annen berørt part.

Det er Statsforvalteren i Trøndelag som avgjør søknader om disse tilskudd, se nevnte forskrift § 5 første ledd.

Åttende ledd: Frist for gjennomføring

Tiltaket må være gjennomført innen tre år fra bevilgningsdato. Bevilgningsdato er den datoen da RUF-styret eller Landbruksdirektoratet fattet vedtaket om tilskudd. For oppfølging av fristen og eventuell utsettelse vises til kommentarer til kapittel 1.

Fant du det du lette etter?