Til hovedinnhold

Driftsmelding QA: Pga. teknisk vedlikehold er alle våre digitale løsning nede tirsdag 24.09. mellom kl. 17.00 og 19.00. Vi beklager ulempen dette medfører. DETTE GJELDER BARE QA.

Rundskriv 2022/64

Tilskudd til reindriftsanlegg - kommentarer til regelverk

Innhold på siden:

§ 3-8 Rapportering

§ 3-8

Tilskuddsmottaker må innen ett år etter at anlegget er ferdigstilt sende inn rapport som skal omfatte regnskap og en beskrivelse av om eventuelle særskilte forutsetninger er oppfylt. Rapporten sendes til Landbruksdirektoratet.

Kilde: Forskrift for Reindriftens Utviklingsfond (Lovdata)

Kommentarer til bestemmelsen

Søker er forpliktet til å rapportere bruken av midlene gjennom regnskap innen ett år etter at anlegget er ferdigstilt. 

Anlegget anses å være ferdig når det er klart til å tas i bruk og eventuelt godkjent av plan- og bygningsmyndighetene, der slik godkjenning kreves. Etter gjeldende praksis bruker statsforvalteren å befare anlegget og bekrefte at det er ferdig. Der det kreves oppføringstillatelse fra kommunen, må søker fremlegge ferdigattest.

Kostnadene som søker har hatt i forbindelse med oppføring av reindriftsanlegget, må dokumenteres med bilag. Det følger ikke et slikt krav av bestemmelsen, men et krav til regnskap over bruken av midlene forutsetter også kostnadsbilag. Ellers ville regnskapet ha vært ufullstendig. Videre må søker innen samme tidsfrist rapportere om eventuelle særskilte forutsetninger er oppfylt. Med «særskilte forutsetninger» menes tilleggsvilkår som er stilt i vedtaket, se RUF-forskriften § 1-9 andre ledd tredje punktum. Forutsetninger kan for eksempel være at et gammelt anlegg dokumenteres revet. For spesifisering av hvilke forutsetninger dette kan være, vises til kommentarer til § 1-9.

Fant du det du lette etter?