Til hovedinnhold

Driftsmelding QA: Pga. teknisk vedlikehold er alle våre digitale løsning nede tirsdag 24.09. mellom kl. 17.00 og 19.00. Vi beklager ulempen dette medfører. DETTE GJELDER BARE QA.

Felles veileder for alle tilskuddsordninger

6. Klage og omgjøring av vedtak

Hvis du mener at vårt vedtak er feil, kan du klage på vedtaket. Merk at klagefristen er tre uker fra melding om vedtak er kommet frem til deg. Det betyr at klagefristen løper fra den dagen du får vedtaket i innboksen (e-post) eller i postkassen (papir).

Hvis du ønsker å klage på vedtaket, må du sende klagen til: Landbruksdirektoratet, Postboks 1450 Vika, 0116 Oslo eller postmottak@landbruksdirektoratet.no.

I klagen må du oppgi:

  • Landbruksdirektoratets referansenummer (du finner Landbruksdirektoratets ref. nummer øverst i vedtaket)
  • hva du mener er feil og bør endres på
  • hvorfor du mener at vedtaket er feil

Hvis vi gir deg medhold i klagen vil et eventuelt resttilskudd bli utbetalt til deg. Hvis vi ikke gir deg medhold i klagen ,  sender vi klagen  til Landbruks- og matdepartementet for endelig vurdering og beslutning. Departementets vedtak på din klage er endelig og kan du kan ikke klage på dette.

6.1 Ditt vedtak om tilskudd kan bli omgjort

I noen tilfeller kan vedtak om tilskudd bli omgjort. Dette kan skje hvis det fremkommer nye forhold og disse tilsier at vedtaket må endres.

Eksempel:  Du har fått tilskudd på 100 000 og dokumentert utgifter til 50 000 kroner. I dette tilfellet vil vi kreve tilbake de resterende 50 000 kr som ikke er dokumentert.

Hvis det viser seg at du har fått dekket dine utgifter via andre ordninger kan vedtaket bli omgjort og tilskudd krevd tilbake. Før vi treffer vedtak om omgjøring, vil du få mulighet til å gi din forklaring.

Fant du det du lette etter?