Til hovedinnhold

Dette er QA

Rundskriv 2022/66

Forskrift om rapportering av slaktet rein og lagerbeholdning - kommentarer til regelverk

§ 10. Avkorting og tilbakebetaling

§ 10 

Landbruksdirektoratet kan avkorte eller avslå søknad om tilskudd etter § 3 dersom de som slakter rein ikke overholder sine plikter etter de til enhver tid gjeldende forskrifter for slakting av rein, samt denne forskrift.

Landbruksdirektoratet kan videre kreve hele eller av allerede utbetalt tilskudd tilbakebetalt dersom vesentlige forutsetninger for tilskuddet viser seg ikke å være oppfylt.

Kilde: Forskrift om rapportering av slaktet rein og lagerbeholdning (Lovdata) 

Kommentarer til bestemmelsen

Første ledd: avkortning av tilskudd

Generelt om avkortning

Formålet med avkortning er å sikre forsvarlig forvaltning av offentlige midler. Risikoen for avkortning ved feilopplysninger skal skjerpe søkerens aktsomhet ved utfylling av tilskuddssøknaden og bidra til at søker opptrer innenfor regelverket. Avkortning har ikke et pønalt formål og anses ikke som straff.

Avkortning innebærer at Landbruksdirektoratet foretar en reduksjon i tilskuddet som søker i utgangspunktet oppfylte vilkårene for å motta. Hvis søker ikke oppfyller vilkårene for å motta tilskudd, skal søknaden avslås, og eventuelt utbetalt tilskudd kreves tilbakebetalt. Dette er ikke en avkortning, men tilbakebetaling etter § 10 andre ledd.

For eksempel:

Søkt om Oppfyller vilkår for å motta Innvilget Avkortning eller avslag?
200 000 150 000 150 000 Delvis avslag
200 000 200 000 150 000 Avkortning

I det første tilfellet vil søknad om tilskudd innvilges delvis, da søker kun har rett til tilskudd på 150 000 kroner. I det andre tilfellet hadde søker fått innvilget 200 000 kroner som omsøkt, hvis det ikke forelå grunner til avkortning av tilskuddet.

Hvilke brudd omfattes av bestemmelsen?

Bestemmelsen forstås slik at kun brudd på for denne forskriften og andre forskrifter om slakting av rein kan begrunne avkorting eller avslag på tilskudd etter forskriften. Hvis tilskuddsmottaker driver sin virksomhet i strid med andre lover eller forskrifter, kan denne bestemmelsen ikke brukes. Slike tilfeller kan likevel komme under § 10 andre ledd.

Et brudd foreligger når det er fattet et vedtak der regelverksbrudd er konstatert. Det er ikke adgang til å avkorte tilskudd kun ved mistanke eller tips om regelbrudd. Forvaltningslovens utgangspunkt er at et forvaltningsvedtak iverksettes straks. Derfor vil ulovlig forhold etter § 10 første ledd foreligge også der vedtaket om ulovlig forhold er påklaget, med mindre søker har fått utsatt iverksettelse etter forvaltningsloven § 42.

Bestemmelsen om avkortning er objektiv

Bestemmelsen i § 10 første ledd oppstiller ingen krav til skyld, og er derfor en objektiv bestemmelse. Det betyr at tilskuddet kan avkortes eller avslås selv om tilskuddsmottaker ikke har opptrådt uaktsomt eller utvist forsett, så lenge det foreligger brudd på nevnt regelverk. Skyldgrad kan imidlertid komme inn som vurderingsmoment når Landbruksdirektoratet foretar vurdering om, og i tilfelle hvor mye, tilskuddet skal avkortes.

Landbruksdirektoratet må alltid vurdere avkortning hvis vilkårene foreligger

Hvis vilkår for avkortning etter § 10 første ledd foreligger, «kan» tilskuddet avkortes. Det betyr at det hører under forvaltningens frie skjønn om avkortningen skal foretas eller ikke. Det klare utgangspunktet er at tilskuddet skal avkortes hvis søker har handlet på en måte som er nevnt i § 10. I vedtaket om tilskudd skal Landbruksdirektoratet opplyse søker om at avkortning er vurdert, også i tilfeller der Landbruksdirektoratet velger å ikke avkorte tilskuddet.

Hvor mye tilskudd skal avkortes?

Landbruksdirektoratet må i hvert enkelt tilfelle vurdere om det skal foretas avkortning etter § 10 første ledd, og eventuelt hvor mye tilskudd som skal avkortes. Vurderingen gjøres på bakgrunn av en avveining av relevante momenter i saken. Graden av eventuell avkortning bør stige proporsjonalt med handlingens alvorlighet, i tillegg til vurderingen av driftsøkonomiske konsekvenser for tilskuddsmottakeren. For å ivareta likebehandlingen bør Landbruksdirektoratet se hen til tidligere behandling av lignende saker.

Beløpet som avkortes kan aldri bli større enn søkers tilskuddsutbetaling i den enkelte sak. Det kan ikke foretas en avkortning som resulterer i at søker blir skyldig penger ut over tilskuddet som er omsøkt.

Etter at tilskuddet er utbetalt

I enkelte tilfeller kan det skje at Landbruksdirektoratet først etter at tilskuddet er utbetalt, blir oppmerksomme på at tilskuddsmottaker driver i strid med regelverk som er nevnt i § 10 første ledd. I slike tilfeller vil eventuelt vedtak om avkorting fattes etter at tilskuddet er utbetalt, med den følge at tilskuddet må kreves tilbake etter § 10 andre ledd.

Andre ledd: Tilbekabetaling av tilskudd

Hvilke tilfeller omfattes av bestemmelsen?

Bestemmelsen gjelder alle tilfeller der tilskuddsmottaker har fått utbetalt for mye tilskudd, også der feilutbetalingen skyldes teknisk eller menneskelig feil hos forvaltningen. Det sentrale momentet i vurderingen om forutsetninger for tilskuddet, slik som krav til rapportering, overholdt søknadsfrist eller andre vilkår viser seg å ikke ha vært oppfylt på søknadstidspunktet.

Hovedregel er tilbakebetaling

Landbruksdirektoratet har et ansvar å sørge for at bruk av statlige midler skjer i tråd med lover og forskrifter, herunder reindriftsavtalen og rapporteringsforskriften. Hovedregelen er derfor at feilutbetalt tilskudd skal kreves tilbakebetalt, med mindre det foreligger tungtveiende hensyn som tilsier at tilskuddsmottakeren må beholde det feilutbetalte tilskuddet. Som selvstendige næringsdrivende er slakterier underlagt en streng aktsomhetsnorm som krever at de har full kjennskap til regelverk som gjelder deres drift.

Det at Landbruksdirektoratet «kan» kreve tilskuddet tilbakebetalt betyr at de må foreta en konkret vurdering av om det er rimelig å kreve hele beløpet tilbakebetalt i den enkelte saken. I en slik vurdering må det offentliges behov for korrekt bruk av statlige midler avveies mot hensynet til søker, for eksempel om søker har innrettet seg etter feilutbetalingen, om det har gått lang tid siden feilutbetalingen skjedde, om søker har fått misvisende veiledning fra forvaltningen mv.

I situasjoner med feilutbetaling har slakteriet fått tilskudd som det ikke oppfylte vilkårene for å motta. Hensynet til korrekt oppgjør og sikker forvaltning av offentlige midler skal som klar hovedregel veie tyngre enn hensynet til at slakteriet har rettet seg etter utbetalingen.

Saksbehandling i saker med tilbakebetaling av tilskudd

Hvis Landbruksdirektoratet har bestemt å kreve tilskuddet tilbakebetalt, skal det opprinnelige vedtaket om tilskudd omgjøres etter forvaltningsloven § 35, hvis vilkårene for omgjøring foreligger.

Omgjøring av vedtak om tilskudd som fører til krav om tilbakebetaling er omgjøring til skade for den vedtaket gjelder. Hvis feilutbetalingen blir avdekket etter at tilskuddsmottaker har blitt informert om vedtaket, vil omgjøring til skade normalt kun være mulig der tilskuddsvedtaket er ugyldig, se forvaltningsloven § 35 første ledd bokstav c.

I saker der det er blitt utbetalt for mye tilskudd vil feilen som førte til utbetalingen ha virket bestemmende på vedtakets innhold. Vurderingen om vedtaket er ugyldig må gjøres konkret på bakgrunn av alle omstendigheter i saken.

Hvis Landbruksdirektoratet kommer frem til at vedtaket skal omgjøres, må det sendes forhåndsvarsel til tilskuddsmottakeren etter forvaltningsloven § 16. Forhåndsvarselet skal inneholde opplysninger om:

  • Hvilket vedtak saken gjelder
  • At Landbruksdirektoratet vurderer omgjøring
  • Bakgrunnen for omgjøringen
  • Konsekvenser av omgjøringen, for eksempel tilbakebetaling eller motregning
  • Tilskuddsmottakerens adgang til å uttale seg i saken innen en frist.

Både vedtak om omgjøring etter forvaltningsloven § 35 og vedtak om tilbakebetaling er enkeltvedtak som kan påklages. Opplysninger om klageadgang skal gis i samme brev som vedtakene.

Fant du det du lette etter?