11. Kontroll
Kommunen må vurdere hvilken kontroll av søker og tilskuddsmottakers opplysninger, som er nødvendig.
Kommunen er også ansvarlig for at det gjennomføres tilstrekkelige kontrolltiltak for å sikre at tilskuddet nyttes i tråd med forutsetningene. Det kan være aktuelt å kontrollere tilskuddsmottakers bokføring, korrespondanse og opptegnelser som vedkommer tilskuddet.
Kommunen har ansvar for å føre tilsyn med at vilkårene for tilskuddet blir overholdt.
Mer om dette i kommentarene til regelverket.
Kontroll av tilskuddet
Forvaltningen er ansvarlig for å gjennomføre tilstrekkelige kontrolltiltak for å sikre at tilskuddet benyttes i samsvar med forutsetningene.
Det kan være aktuelt å kontrollere foretakets bokføring, korrespondanse og opptegnelser som vedkommer tilskuddet, jf. pkt. 6.3.8.2 om kontroll av informasjon fra tilskuddsmottaker, i «Reglement for økonomistyring i staten». Landbruksdirektoratet antar at det sjelden vil være behov for at forvaltningen krever at revisor bekrefter opplysningene.
Søker plikter å gi nødvendige opplysninger som kommunen og Statsforvalteren trenger for å forvalte ordningen. I nødvendighetskriteriet ligger det at opplysningsplikten ikke er ubegrenset og at forvaltningen bare kan kreve relevante opplysninger. Dette kan typisk være grunnlagsmateriale for å kunne fatte vedtak om tilskudd, og dokumentasjon som muliggjør en effektiv kontroll av om utbetalingen er i samsvar med forskriften og vilkårene i vedtaksbrevet.
Stedlig kontroll
Kommunen og statsforvalteren kan foreta stedlig kontroll hos tilskuddsmottaker, som må legge til rette for å gjennomføre kontroll.
En stedlig kontroll skal følge bestemmelsene i forvaltningsloven § 15. Ved en slik kontroll bør forvaltingen blant annet kontrollere:
- at tiltaket er utført i samsvar med vedtak om tilskudd
- at aktuelle miljøhensyn er ivaretatt
- at tiltaket ikke er påbegynt eller avsluttet før kommunen har innvilget tilskudd
Når kommunen har mottatt utbetalingsanmodning og rapport bør kommunen vurdere om de skal foreta stedlig kontroll.