Kapittel 8: Vurdering av opplysningene i søknaden
Statsforvalteren skal avgjøre om tilskudd kan innvilges, og med hvilket beløp. I denne forbindelse må statsforvalteren vurdere opplysningen i den enkelte søknaden for å avgjøre:
- Behovet for å kontrollere opplysninger fra søker, og hvordan opplysningene skal kontrolleres
- Om vilkårene som er fastsatt i forskriften, er oppfylt
- Om det er behov for å innhente ytterligere opplysninger som kan opplyse saken før vedtak
- Om det skal gis dispensasjon
- Om det er grunnlag for å avkorte tilskuddet
Generelt om vurdering og kontroll av opplysninger fra søker
- Statsforvalteren skal kontrollere informasjonen mottakeren sender inn som har betydning for søknadsbehandlingen, og påse at saken er så godt opplyst som mulig før vedtak treffes
De sentrale bestemmelsene om vurdering og kontroll av informasjon fra søker (tilskuddsmottaker) finner vi i økonomiregelverket pkt. 6.3.8.2 og forvaltningsloven § 17. Økonomiregelverket fastslår at informasjon fra søker som har betydning for søknadsbehandlingen skal kontrolleres. Utredningsplikten etter forvaltningsloven § 17 innebærer at opplysningene må vurderes før det treffes en beslutning. Begge bestemmelsene forutsetter at kontrollene skal ha et rimelig omfang i forhold til kost/nytte.
I utgangspunktet skal søkers opplysninger i søknaden kunne legges til grunn. Gjennomførte risikovurderinger og fastsatte kontrollpunkter, jf. kapittel 3 foran, vil danne grunnlag for hvilke tilfeller stasforvalteren må foreta en nærmere kontroll av.
Statsforvalter kan enkelt kontrollere søkers opplysninger mot opplysninger i melding om reindrift og Grunnmur. Opplysningene i søknadsskjemaet og i tilgjengelige systemer bør i utgangspunktet være tilstrekkelig til både å fastslå om tilskudd kan innvilges og til å fastsette tilskuddsbeløpet.
Dersom opplysningene tilsier at det er overveiende sannsynlig at vilkårene er oppfylt, kan tilskuddet innvilges og utbetales. Hvis statsforvalteren vurderer at dette ikke er tilfelle, må statsforvalter vurdere om det kan gis dispensasjon. Eventuelt må søknaden avslås.
Dersom de samlede opplysningene ikke gir en avklaring, må statsforvalter innhente ytterligere opplysninger eller gjøre ytterligere kontroller for å opplyse saken i tilstrekkelig grad.
Dokumentasjon av kontrolltiltak
Gjennomførte kontrolltiltak skal dokumenteres på en tilfredsstillende måte. Det å dokumentere de kontroller man har gjort er et virkemiddel for å sikre etterprøvbarhet. Målet er ikke å dokumentere mest mulig, men å dokumentere de kontroller som er gjort som anses som en nødvendig del av grunnlaget for vedtaket om tilskudd.
Vurdering og kontroll av vilkårene i forskriften
Vilkår som må være oppfylt for alle søkere
Vilkårene i forskriften §§ 3 og 4 er inngangsvilkår, som må være oppfylt for alle som søker om tilskudd. Det går frem av bestemmelsene om vilkårene gjelder siidaandelsledere og/eller reinlag.
Statsforvalteren må kontrollere og vurdere om opplysningene fra søker, dataregistre og andre opplysninger i saken tilsier at inngangsvilkårene er oppfylt. Det følger av forvaltningsloven § 17 at statsforvalteren må kunne fastslå med en rimelig grad av sikkerhet at vilkårene er oppfylt. Om statsforvalteren konkluderer med at vilkårene ikke er oppfylt, må søknaden avslås.
§ 3 Generelle vilkår for tilskudd
- Statsforvalteren må vurdere om vilkårene er oppfylt, og i hvilken grad opplysningene fra søker skal kontrolleres
Tilskuddsmottaker må være siidaandelsleder eller reinlag og:
- Melding om reindrift må være levert
- Salgsinntekt fra salg av kjøtt fra rein i siidandelsleders merke må ha vært minst 50 000 kroner eksklusive merverdiavgift siste kalenderår
- Leder av siidaandel mottar ikke alderspensjon etter folketrygdens regler i driftsåret søknaden gjelder
For reinlag gjelder ikke kravet om alderspensjon. For søker som kun søker om etableringstilskudd, gjelder ikke kravet om minsteinntekt, jf. § 9 andre ledd.
Siidaandelsleder eller reinlag
Det er kun siidaandelsledere og reinlag som kan motta tilskudd etter denne forskriften. Statsforvalter må kontrollere at søker enten er siidaandelsleder, eller representant for et reinlag.
Etter reindriftsloven har lederen av en sideordnet rekrutteringsandel i utgangspunktet samme rettigheter og plikter som en siidaandelsleder. I forskriftens andre ledd presiseres det imidlertid at leder av sideordnet rekrutteringsandel ikke kan stå som tilskuddsmottaker etter denne forskriften. Dersom kontrollen viser at søker er leder av sideordnet rekrutteringsandel, må statsforvalter avslå søknaden.
Melding om reindrift
Statsforvalter må kontrollere om melding om reindrift er levert, ved å sjekke informasjon i Grunnmur.
Statsforvalter må vurdere om opplysningene i meldingen kan legges til grunn, eller om det er risiko for feil og mangler ved noen av opplysningene i meldingen. Omfanget av kontrollen og eventuelt behovet for å innhente ytterligere opplysninger skal bygge på en vurdering av risiko.
Salgsinntekt
Både siidaandelsledere og reinlag gir opplysninger om salgsinntekter i søknaden (vedlegg til søknadsskjemaene LDIR-649 B for siidaandelsledere og LDIR-653 B for reinlag). Det er kun inntekter fra salg av kjøtt som skal tas med i beregningen når dette vilkåret vurderes. Statsforvalter kan kontrollere opplysningene fra søker mot opplysninger i melding om reindrift, slakterapporter og Grunnmur.
I utgangspunktet skal søkers opplysninger legges til grunn. Omfanget av kontrollen og eventuelt behov for å innhente ytterligere opplysninger og/eller dokumentasjon skal bygge på en vurdering av risiko for feil og mangler.
Eksempler på dokumentasjon som kan innhentes fra søker er salgsbilag som viser hvilket produkt som er solgt/omsatt, salgssummen, og tidspunktet for når varen ble levert og kravet på betalingen oppstod.
Alderspensjon
Vilkåret gjelder kun for siidaandelsledere, jf. ordlyden i forskriften.
I utgangspunktet skal søkers opplysninger legges til grunn. Dersom statsforvalter, etter en vurdering av risiko, mener at det er behov for å dokumentere at søker ikke har mottatt alderspensjon i det driftsåret søknaden gjelder, kan saksbehandler be søker om å innhente bekreftelse fra NAV. Det vil ikke være tilstrekkelig å innhente skattemeldingen for den viser tall for siste ligningsår, og ikke tall fra siste driftsår, som vilkåret er knyttet mot.
§ 4 Vilkår om reintallet for siidaene
- Statsforvalteren må kontrollere om reintallet er i samsvar med øvre reintall fastsatt i godkjente bruksregler
- Statsforvalter må vurdere om søker likevel kan få tilskudd når reintallet er overskredet
Bestemmelsen gjelder kun siidaandelsledere som søker om tilskudd. For reinlag er det ingen vilkår knyttet til reintallet.
Etter hovedregelen må siidaens reintall per 31. mars i tilskuddsåret være i samsvar med øvre reintall fastsatt i godkjente bruksregler. Forskriftens andre ledd har stilt opp en rekke unntak fra hovedregelen som gjør at tilskudd likevel kan innvilges til siidaandelslederen.
Søker skal i søknaden opplyse om og dokumentere avtale om fordeling av reintallet etter § 4 første ledd bokstav d, da dette er opplysninger som statsforvalteren ellers ikke har tilgang til. Ut over dette, gir søker ingen opplysninger om reintallet i søknaden. Statsforvalteren finner nødvendige opplysninger om reintallet i Grunnmur.
Dersom statsforvalteren konkluderer med at reintallet ikke er overskredet, eller at et eller flere av vilkårene i andre ledd bokstav a.-f. er oppfylt, kan siidaandelsleder få tilskudd. Om vilkårene ikke er oppfylt skal søknaden avslås.
Statsforvalteren må etablere rutiner som sikrer grunnlag for vurdering av kravet til reintallet for siidaen, herunder hvem som skal få avslag og hvem som likevel kan få tilskudd etter andre ledd. Rutinene skal bygge på en vurdering av risiko.
§ 5 Utmåling av tilskudd ved overskridelse eller økning i reintallet
- Statsforvalteren skal vurdere om siidaandelsleder kan få tilskudd selv om vilkårene i § 4 ikke er oppfylt, og eventuelt fastsette reduksjon i tilskuddsbeløpet i tråd med § 5 første eller andre ledd
Bestemmelsen fastslår i første og andre ledd at tilskudd kan gis selv om vilkår i § 4 ikke er oppfylt, men da med en reduksjon som beskrevet i § 5 første og andre ledd.
Søker gir ingen opplysninger i søknaden om reintallet. Statsforvalteren finner i utgangspunktet de opplysningene som er nødvendig for å avgjøre om tilskudd kan gis og eventuelt hvor stor reduksjon som skal gjøres i tilskuddsbeløpet, i Grunnmur. Omfanget av kontrollen og eventuelt behovet for å innhente opplysninger fra søker om reintallet, skal bygge på en vurdering av risiko.
Dersom opplysningene tilsier at vilkårene for å gi tilskudd ikke er oppfylt, skal søknaden avslås.
Vilkår for de ulike ordningene
Forskriften §§ 7 til 13 regulerer de ulike tilskuddene som kan gis. Statsforvalteren skal vurdere de tilskuddene som søker har krysset av for i søknadsskjemaet.
Opplysningene fra søker og andre opplysninger i saken må vurderes opp mot de vilkårene som er fastsatt for de ulike tilskuddene. Hvis statsforvalteren da kan fastslå med en rimelig grad av sikkerhet at vilkårene er oppfylt, jf. forvaltningsloven § 17, kan tilskuddet gis. Om statsforvalteren konkluderer med at vilkårene ikke er oppfylt må søknaden for det aktuelle tilskuddet avslås.
§ 7 Særskilt driftstilskudd til ungdom
- Statsforvalteren skal kontrollere om aldersvilkåret er oppfylt
Tilskuddet kan gis til siidaandelsledere som er under 30 år per 1. januar i driftsåret. Reinlag kan ikke få tilskudd etter denne bestemmelsen.
Søker gir opplysninger om fødselsdato i søknaden. Statsforvalteren må kontrollere at søker er leder og at alderen samsvarer med vilkåret. Det vil normalt ikke være behov for å innhente utfyllende opplysninger fra søker.
§ 8 Særskilt driftstilskudd til kvinner
- Statsforvalteren skal kontrollere om søker står som siidaandelsleder alene
- Statsforvalteren skal vurdere om inntektene i hovedsak stammer fra reindriften
Tilskuddet kan gis til kvinner som står alene som siidaandelsleder og som har reindrift som hovednæring. Reinlag kan ikke få tilskudd etter denne bestemmelsen.
Hovednæring beskrives med to alternativer i andre ledd. Etter første punktum må minst 50 % av inntektene stamme fra salg av kjøtt fra rein i eget merke for at dette skal regnes som hovednæring. Bestemmelsen gir ikke klart uttrykk for hva som menes med inntekt, og hvilke inntekter salgsinntekten skal sammenlignes med; kapitalinntekter, næringsinntekter eller lønnsinntekter, skattefrie eller skattbare inntekter, pensjonsgivende inntekter eller ikke pensjonsgivende inntekter. Statsforvalteren må derfor gjøre en helhetlig vurdering av om søker kan anses å ha reindrift som hovednæring.
Andre punktum er et unntak fra første ledd om salgsinntekt. I motsetning til første ledd er det her presisert at det er lønnsinntektene som skal sammenlignes. Det er likevel et vilkår at søker har reindrift som hovednæring. Vilkåret kan derfor anses å være oppfylt selv om lønnsinntektene som reindriftslærling er under 50 %, hvis hun f.eks. har kapitalinntekter eller næringsinntekter fra reindriften som utgjør størstedelen av inntektene hennes.
Søker gir opplysninger om sine inntekter og arbeidsforhold i søknaden. Statsforvalteren må vurdere om det må innhentes dokumentasjon som bekrefter søkers opplysninger om at hun har reindrift som hovednæring. Behovet for å innhente supplerende opplysninger skal gjøres på grunnlag av risikovurderinger.
Dokumentasjonen som eventuelt innhentes må være egnet til å avklare om siidaandelslederen har reindrift som hovednæring, jf. formålet med tilskuddet. Statsforvalteren kan be søker om å fremskaffe dokumentasjon som hun mener kan vise at hun har reindrift som hovednæring.
§ 9 Etableringstilskudd
- Statsforvalteren skal kontrollere tidspunktet for opprettelsen eller overdragelsen av siidaandelen, og om aldersvilkåret er oppfylt
Tilskuddet gis til siidaandelsleder som får overdratt eller opprettet siidaandel til seg før fylte 35 år. Reinlag kan ikke få tilskudd etter denne bestemmelsen.
Kravet om at søkeren må være under 35 år gjelder tidspunktet for opprettelsen/overdragelsen av siidaandelen. Om søker fyller 35 år i løpet av de tre første årene etter opprettelsen/overdragelsen, vil han eller hun fortsatt ha rett til etableringstilskudd i år 2 og 3. Tilskuddet kan gis med de beløp som er angitt i bestemmelsen.
Søker gir opplysninger om alder og tidspunktet for overdragelsen eller opprettelsen i søknaden. Det er statsforvalteren som godkjenner opprettelse og overdragelse av siidaandel, og opplysningene fra søker kan kontrolleres mot godkjennelsene. Det vil normalt ikke være behov for å innhente utfyllende opplysninger fra søker.
§ 10 Produksjonspremie
- Statsforvalteren skal kontrollere salgsinntektene til reinlaget, siidaandelsleder og øvrige reineiere i siidaandelen, og beregne tilskuddet på bakgrunn av salgsinntektene
- Statsforvalteren skal oversende søknader med opplysninger om at siidaandelen er avviklet og reinflokken slaktet til Landbruksdirektoratet for vurdering av dispensasjon
Tilskuddet beregnes med utgangspunkt i nærmere bestemte salgsinntekter fra rein som tilhører reinlaget, siidaandelsleder og eventuelt øvrige reineiere i siidaandelen det siste kalenderåret.
Både siidaandelsledere og reinlag gir opplysninger om salgsinntekter i søknaden (vedlegg til søknadsskjemaene LDIR 649 B for siidaandelsledere og LDIR-653 B for reinlag). Statsforvalteren må vurdere om opplysningene i søknaden skal legges til grunn, eller om det skal innhentes opplysninger som sannsynliggjør at de oppgitte inntektene kan legges til grunn ved beregning av tilskuddet. Behovet for å innhente supplerende opplysninger bør gjøres på grunnlag av risikovurderinger.
Aktuell dokumentasjon kan for eksempel være salgsbilag/faktura/avregninger som viser hvilket produkt som er solgt/omsatt, salgssummen, og tidspunktet for når varen ble levert og kravet på betalingen oppstod. For reineiere som ikke er næringsdrivende må dokumentasjonen vise hva som er solgt, pris og oppgjør for salget.
Dispensasjon
Når en siidaandel avvikles, og hele reinflokken slaktes, kan Landbruksdirektoratet avgjøre at det skal utbetales tilskudd også for salgsinntekt som overstiger den grensen som er fastsatt i femte ledd. Når statsforvalteren mottar søknader om tilskudd fra siidaandelsledere som har avviklet driften, må statsforvalteren sende opplysningene til Landbruksdirektoratet så snart som mulig.
Landbruksdirektoratet avgjør saken, og sender vedtaket til statsforvalteren for videre behandling av søknaden.
§ 11 Kalveslaktetilskudd
- Statsforvalteren skal beregne tilskuddsbeløpet for antall kalv som er innrapportert slaktet
- Statsforvalteren skal beregne tilskudd for kalv som er tapt som følge av radioaktivitet
Tilskuddet beregnes på grunnlag av det som slakteriene har innrapportert om slaktet kalv i perioden 15. august – 31. mars. I tillegg kan det gis tilskudd for kalv som er tapt som følge av radioaktivitet.
Søker gir ingen opplysninger i søknaden om antall slaktet eller tapt kalv. Statsforvaltere kan hente opplysninger fra slakterapporter, og fra bekreftelse fra Mattilsynet eller Veterinærinstituttet når reinen er tapt som følge av radioaktivitet. Tilskuddet skal beregnes for alle kalver som er slaktet eller tapt, uavhengig av om reineier har fått betalt for slaktet.
Ved feil i innrapportert mengde slakt fra slakteri, skal statsforvalteren kontakte Landbruksdirektoratet.
§ 12 Simleslaktetilskudd
- Statsforvalteren skal beregne tilskuddsbeløpet for antall simler som er innrapportert slaktet
Tilskuddet beregnes på grunnlag av det som slakteriene har innrapportert om slaktet simler i perioden 15. august 2022 – 31. mars 2023.
Søker gir ingen opplysninger i søknaden om antall slaktede simler. Statsforvalteren må hente opplysninger fra slakterapporter når tilskuddet skal beregnes.
Ved feil i innrapportert mengde slakt fra slakteri, skal statsforvalteren kontakte Landbruksdirektoratet.
§ 13 Ektefelle-/samboertillegg
- Statsforvalteren skal kontrollere søkers opplysninger knyttet til vilkårene
- Statsforvalteren skal eventuelt vurdere om det kan gis dispensasjon
Tilskuddet gis til ektefeller/samboer som utøver aktiv reindrift i samme siidaandel og der begge står som ledere.
Statsforvalteren skal vurdere om opplysningene i søknaden og tilgjengelige opplysninger om siidaandelen og søkerne er tilstrekkelige til å avgjøre om vilkårene er oppfylt. Innhenting av supplerende opplysninger bør være basert på en risikovurdering.
Dispensasjon
Statsforvalteren kan dispensere fra kravet om å eie rein i samme siidaandel i året ekteskapet/samboerskapet er inngått. Hvis det kan dokumenteres at ekteskap/samboerskap er inngått i det driftsåret søknaden gjelder, bør det normalt innvilges dispensasjon.
Statsforvalterens vurdering av om det kan gis dispensasjon fra eierskap, må fremgå i vedtaksbrevet.
Vurdere behovet for ytterligere opplysninger
- Statsforvalteren må vurdere om det er behov for å innhente ytterligere opplysninger som kan belyse søknaden
- Statsforvalteren må be om nødvendige opplysninger fra tilskuddsmottakere
Forskriften § 14 har bestemmelser om opplysningsplikt og kontroll. Bestemmelsen bruker betegnelsen tilskuddsmottaker, ikke søker. En naturlig forståelse av bestemmelsen vil imidlertid være at den omfatter både potensielle og reelle tilskuddsmottakere, dvs. både søkere og de som allerede har mottatt tilskudd.
I noen saker kan det være aktuelt å innhente opplysninger ut over det som kommer fram i søknaden. Forskriften § 14 gir statsforvalteren en adgang til å innhente slike opplysninger i søknadsbehandlingen. Statsforvalteren må vurdere hvilke opplysninger det eventuelt er nødvendig å innhente for å kunne avgjøre søknaden.
Forskriften § 14 gir også hjemmel for å innhente opplysninger i en klagesak eller en omgjøringssak. Dette er beskrevet i kapittel 10 Behandling av klager.
Statsforvalteren må gi tilskuddsmottaker en frist for å gi opplysningene, jf. forvaltningsloven § 17 jf. § 16. Dersom tilskuddsmottaker ikke gir opplysningene innen fristen, bør statsforvalteren i første omgang vurdere om det skal purres på opplysningene.
Dersom tilskuddsmottakeren ikke gir opplysningene innen rimelig tid, må statsforvalteren avgjøre saken på bakgrunn av de opplysningene som er tilgjengelige.
Vurdere dispensasjon
- Statsforvalteren skal vurdere om det kan gis dispensasjon fra vilkår i forskriften §§ 2, 6 og 13
- Statsforvalteren skal vurdere om opplysninger i saken tilsier at Landbruksdirektoratet kan gi dispensasjon etter §§ 10 og 18
Statsforvalteren skal vurdere om det skal gis dispensasjoner fra søknadsfristen i forskriften § 6 og fra vilkåret om at begge ektefellene/samboerne eier rein i samme siidaandel etter forskriften § 13 siste ledd. Dette er beskrevet i veiledningen til disse bestemmelsene.
Statsforvalteren må beskrive de bakenforliggende forholdene og gi begrunnelse for sine vurderinger av om dispensasjon skal gis eller ikke. Statsforvalterens vurdering av om det kan gis dispensasjon fra søknadsfristen, må fremgå i vedtaksbrevet.
Landbruksdirektoratet skal vurdere om det kan gis dispensasjon fra inntektsgrensen etter § 10, og fra forskriftens bestemmelser i særlige tilfeller, jf. forskriften § 18. Dersom opplysninger i søknaden eller andre opplysninger i saken tilsier at det kan vurderes dispensasjon etter noen av disse bestemmelsene, skal statsforvalteren oversende søknaden til Landbruksdirektoratet, som avgjør om dispensasjon skal innvilges eller ikke. Landbruksdirektoratet sender vedtaket til statsforvalteren for videre behandling av søknaden.
Vurdere avkorting i og/eller tilbakebehold av tilskuddsutbetalingen
- Statsforvalteren må vurdere om tilskuddet skal avkortes og/eller holdes tilbake
Avkortingsvurderingen har betydning for fastsettelsen av tilskuddet. Muligheten for avkorting er hjemlet i forskriften § 16.
Forskriften § 16 har også en bestemmelse om at tilskudd i visse tilfeller kan holdes tilbake. Dette har ikke betydning for fastsettelsen av tilskuddet. Bestemmelsene om avkorting og tilbakehold behandles likevel samlet i dette rundskrivet, ettersom vurderingene i begge tilfeller knytter seg til søkers/tilskuddsmottakers aktsomhet.
Bestemmelsen bruker betegnelsen tilskuddsmottaker, ikke søker. Det følger imidlertid av innholdet i bestemmelsen at tilskuddet ikke nødvendigvis er utbetalt på det tidspunktet statsforvalteren skal vurdere om tilskuddet skal avkortes og/eller holdes tilbake. Statsforvalteren kan derfor bruke bestemmelsen på både potensielle og reelle tilskuddsmottakere, dvs. både søkere og de som allerede har mottatt tilskudd.
Bestemmelsen har to vurderingmomenter, med forskjellig mulige utfall:
- Har tilskuddsmottaker uaktsomt eller forsettlig gitt feil opplysninger i søknaden som har eller kunne ført til en feil utbetaling?
- Hvis svaret er nei, kan tilskuddet ikke avkortes
- Hvis svaret er ja, kan statsforvalteren fatte vedtak om avkortning av hele eller deler av tilskuddet
- Har tilskuddsmottaker ved (grov) uaktsomhet eller forsett brutt lover eller forskrifter for reindriftsnæringen?
- Hvis svaret er nei, kan tilskuddet ikke avkortes
- Hvis svaret er ja, kan statsforvalteren fatte vedtak om at hele eller deler av tilskuddet skal holdes tilbake, eventuelt at utbetalingen skal avkortes helt eller delvis
Forskriften § 16 første ledd: Feil eller mangelfulle opplysninger i søknaden
Kjerneområde er tilfeller hvor reindriftsmyndighetene gjennom saksbehandling og kontroll oppdager feilopplysninger. Hvis søker selv sier fra om feilen uoppfordret, uten at reindriftsmyndighetene har tatt kontakt med søker, bør tilskuddet beregnes ut fra de korrigerte opplysningene og ikke avkortes.
Hvis statsforvalteren konkluderer med at søker har gitt feil eller mangelfulle opplysninger i søknaden, må statsforvalteren beregne tilskuddet ut fra de opplysningene som kan legges til grunn som korrekte.
Statsforvalteren kan i tillegg avkorte i den samlede tilskuddsberegningen når søker har gitt feilopplysningene ved uaktsomhet eller med forsett, og dette har eller kunne ha ført til en urettmessig utbetaling.
Aktsomhetsvurderingen
Aktsomhetskravet i bestemmelsen innebærer at det ikke kan avkortes i tilskuddet hvis tilskuddsmottaker var i aktsom god tro om at opplysningene som ble gitt var riktige. Det kan heller ikke avkortes hvis feilopplysningene har ført til en lavere utbetaling enn tilskuddsmottaker ellers kunne fått.
Ved vurdering av aktsomhetskravet må statsforvalteren gjøre en avveining av flere hensyn. Blant annet om det var uklarheter i søknadsskjema, regelverk eller annen informasjon. Det må i så fall vurderes om denne uklarheten kunne skape tolkningstvil hos tilskuddsmottakeren, og om han eller hun har kontaktet statsforvalteren for å avklare uklarheten. Det ses også hen til tidligere praksis der aktsomhetskravet er blitt vurdert.
Hvis statsforvalteren etter en vurdering har kommet fram til at søker ikke har vært i aktsom god tro, må det konkluderes med at tilskuddsmottaker har gitt feilopplysningene ved uaktsomhet eller med forsett. Hvis opplysningene i tillegg førte til eller kunne ført til at tilskuddet ble utbetalt med for høyt beløp, må statsforvalteren vurdere om hele eller deler av tilskuddet skal avkortes.
Avkortingsvurderingen
Når det er konstatert uaktsomhet eller forsett som førte til eller kunne ført til en høyere tilskuddsutbetaling enn berettiget, må statsforvalteren vurdere om det skal avkortes i det berettigede tilskuddsbeløpet, og eventuelt med hvilket beløp.
Etter forvaltningspraksis kan tilskuddsbeløpet avkortes med et beløp tilsvarende økningen i tilskudd feilopplysningen ville ført til. Statsforvalteren kan, etter en vurdering av rimelighet, forholdsmessighet og særskilte forhold hos søker eller i reindriften, komme til at avkortingsbeløpet skal settes høyere eller lavere.
For å ivareta likebehandlingsprinsippet bør det ses hen til tidligere behandling av lignende saker.
Beløpet som avkortes kan aldri være større enn søkers tilskuddsutbetaling i den enkelte søknadsperioden.
Forskriften § 16 andre ledd: Brudd på regelverk i reindriftsnæringen
Når det under søknadsbehandlingen kommer frem at tilskuddsmottaker driver eller har drevet sin virksomhet i strid med lover eller forskrifter for reindriftsnæringen, må statsforvalteren vurdere om hele eller deler av tilskuddet skal holdes tilbake eller avkortes.
Aktsomhetsvurderingen
For at tilskuddet skal kunne holdes tilbake eller avkortes, må vedkommende myndighet ha konstatert at tilskuddsmottaker har handlet uaktsomt, grovt uaktsomt eller forsettlig ved overtredelsen av det aktuelle regelverket. Dersom andre myndigheter enn statsforvalteren har fattet vedtak i saken, skal ikke statsforvalteren gjøre en egen aktsomhetsvurdering, men forholde seg til vedtaket som er fattet. Der slik aktsomhetsvurdering ikke er foretatt, må statsforvalteren gjøre en selvstendig aktsomhetsvurdering.
Når det er konstatert at regelverket er brutt ved uaktsomhet, grov uaktsomhet eller med forsett, skal statsforvalteren vurdere om tilskuddet til siidaandelen eller reinlaget skal holdes tilbake og/eller avkortes.
Tilbakehold av tilskudd
Når det er konstatert at regelverket er brutt ved uaktsomhet eller forsett, må statsforvalteren vurdere hvor mye av tilskuddet som skal holdes tilbake. Tilskuddet som holdes tilbake bør være stort nok til å legge press på tilskuddsmottaker til å rette opp ulovligheter i hans eller hennes drift, men ikke så stort at det oppleves som urimelig og forringer tilskuddsmottakerens økonomi.
Hvis søker har rettet opp forholdet og innrettet sin drift slik at den er blitt lovlig, kan tilskuddet ikke lenger holdes tilbake. Det er organet som har fattet vedtaket om brudd som kan bekrefte at forholdet er rettet. Hvis dokumentasjonen ikke er enkelt tilgjengelig, bør statsforvalteren be tilskuddsmottakeren om å oversende dokumentasjonen.
Statsforvalteren skal oversende vedtak om at tilskuddet skal holdes tilbake til Landbruksdirektoratet, og informere direktoratet når tilskuddet kan utbetales.
Avkorting
Statsforvalteren kan avkorte hele eller deler av tilskudd når den aktuelle myndigheten har konstatert at det ved regelverksbruddet er utvist grov uaktsomhet eller forsett, også der det ulovlige forholdet har blitt rettet.
Graden av eventuell avkortning bør stige proporsjonelt med alvorligheten av handlingen som førte til brudd for relevant regelverk, i tillegg til vurderingen av driftsøkonomiske konsekvenser for den aktuelle tilskuddsmottakeren. For å ivareta likebehandlingsprinsippet bør det ses hen til tidligere behandling av lignende saker.
Beløpet som avkortes kan aldri være større enn søkers tilskuddsutbetaling i den enkelte søknadsperioden.