Til hovedinnhold

Driftsmelding QA: Pga. teknisk vedlikehold er alle våre digitale løsning nede tirsdag 24.09. mellom kl. 17.00 og 19.00. Vi beklager ulempen dette medfører. DETTE GJELDER BARE QA.

Rundskriv 2023/8

Pristilskudd og avgifter for kjøtt

3. Krav til slakteri

Krav til tilskuddsformidler  

Slakteri som tar del i tilskuddsformidlingen, skal være registreringspliktige foretak, jf. lov om registrering av foretak av 21. juni 1985 nr. 78 § 2-1. For å kunne formidle statlige pristilskudd til produsent, må omsetningsleddet oppfylle disse kravene som er fastsatt med hjemmel i formidlingsforskriften § 4: 

  • inneha de tillatelser og registreringer som er nødvendig for slakteridrift, herunder også Mattilsynets gjeldende regelverk for slakterier  
  • ha et produksjonsapparat som er egnet til mottak, foredling og distribusjon for kjøtt, med særlig vekt på Mattilsynets gjeldende regelverk for slakterier  
  • gi nødvendige leveransedata i den form som kreves innenfor de rapporteringssystemer som Landbruksdirektoratet benytter  
  • synliggjøre beløp og sats for tilskuddet som foretaket får og hvilke avgifter og avgiftsbeløp som er trukket på bakgrunn av leveransen på avregning til foretak
  • tydelig opplyse om klageadgang på tilskudd og avgifter i avregning til produsent, jf. pristilskuddforskriften § 16 og omsetningsavgiftsforskriften § 11

Det forventes at slakteri som opptrer som tilskuddsformidler til enhver tid oppfyller disse kravene. Slakteriet må også følge de krav som er satt til elektronisk rapportering og innsending av månedsoppgave. Dersom kravene ikke er oppfylt, kan hele eller deler av refusjonen av formidlet tilskudd holdes tilbake til forholdet er rettet. Ved grove og/eller gjentatte regelverksbrudd, kan slakteriet bli nektet å fungere som tilskuddsformidler i en periode på inntil tre år. 

Mattilsynet er ansvarlig for å godkjenne nye slakterier og stiller nærmere krav til lokaler, innredning, utstyr, rutiner, egenkontroll, hygiene og dyrevelferd mv. Før slakteriene kan begynne å formidle tilskudd, må de sende Landbruksdirektoratet dokumentasjon på at de er godkjent av Mattilsynet. I tillegg må de opplyse om sitt organisasjonsnummer, bankkontonummer for refusjon av tilskudd, samt telefonnummer og e-postadresse til kontaktpersoner på slakteriet Disse vilkårene er fastsatt av Landbruksdirektoratet med hjemmel i formidlingsforskriften § 4. Nye omsetningsledd som ønsker å opptre som tilskuddsformidler, må godtgjøre at de oppfyller disse kravene. 

Slakteriene skal gi nødvendige leveransedata til LDB. Dette omtales mer under Rapportere slakt, ull og skinn.  

Slakteriet skal ifølge formidlingsforskriften synliggjøre tilskuddsrelaterte forhold i avregningen til foretak, og det må tydelig fremgå hvor mye tilskudd foretaket har rett til og hvor mye avgifter som skal betales på bakgrunn av leveransen. Følgende krav stilles til avregningene: 

  • de skal inneholde informasjon om hvilket slakteri som har utstedt avregningen  
  • de skal inneholde opplysninger om produsentens navn, adresse, organisasjonsnummer og hovednummer (kommunenr., gardsnr., bruksnr. og eventuelt festenr.)  
  • de skal være fortløpende nummerert og inneholde 
    • opplysninger om slaktedato  
    • individnummer 
    • tilskuddssats og -beløp  
    • antall dyr og kg slaktet  
    • varekoder for dyreslag og klassifisering av kjøttet basert på Europklassifiseringssystemet - soneinnplassering for distriktstilskudd kjøtt  
    • informasjon om kjøttet er økologisk produsert (J/N)  
  • det skal tydelig fremgå hvilke tilskudd og tilskuddsbeløp foretaket får og hvilke avgifter som er trukket og avgiftsbeløp på bakgrunn av leveransen  
  • det må tydelig opplyses om klageadgangen produsenten har etter pristilskuddsforskriften § 16 og omsetningsavgiftsforskriften § 11. Følgende formulering kan brukes på avregningene: 

"Du kan klage på vedtaket om tilskudd og omsetningsavgift. Klagen sendes til Landbruksdirektoratet. Klagefristen er 3 uker fra du mottok vedtaket. Se informasjon om klageadgang på direktoratets hjemmeside." 

Vektsedler og kopi av avregningene regnes som regnskapspliktig materiale og skal oppbevares i henhold til bokføringsloven. 

Avgiftsplikt  

Det skal betales forskningsavgift for alt kjøtt som nyttes til ervervsmessig bearbeiding eller framstilling av nærings- og nytelsesmidler, jf. forskningsavgiftsforskriften § 4. Ved ordinær leveranse fra produsent til slakteri, følger det av forskriften § 5 andre ledd at det er slakteriene som skal betale forskningsavgift for alt kjøtt som de har kjøpt fra produsent. Plikten til å betale forskningsavgift gjelder ikke for viltkjøtt. Oppdrettshjort og tamrein er ikke å regne som vilt i denne sammenhengen. Plikten til å betale forskningsavgift gjelder ikke for kassert vare. Foretak som er både slakteri og slaktedyrprodusent, skal betale både forskningsavgift og omsetningsavgift på omsatt mengde. For slakteri som er tilskuddsformidler, blir forskningsavgiften motregnet månedlig i refusjon av formidlet pristilskudd fra Landbruksdirektoratet. 

Oppgaveplikt  

Slakteriene skal innen den 15. i hver måned rapportere til Landbruksdirektoratets Leveransedatabase (LDB) hvor mye som ble slaktet i foregående måned, jf. innkrevingsforskriften og forskningsavgiftsforskriften.

Innkreving  

Basert på det som er innrapportert til LDB, krever Landbruksdirektoratet inn forsknings- og omsetningsavgiftene og refunderer utbetalt pristilskudd fra slakteriene. 

Dette blir gjort månedlig ved å motregne avgift i utbetaling/refusjon av pristilskudd til slakteriene. Dersom tilskuddene er mindre enn avgiftene, eller slakteriet ikke er tilskuddsformidler, krever Landbruksdirektoratet inn forsknings- og omsetningsavgiftene med faktura.  

For leieslakt kreves både forsknings- og omsetningsavgiften inn av Landbruksdirektoratet ved en årlig faktura til produsenten, jf. forskningsavgiftsforskriften § 5 og innkrevingsforskriften § 5. 

Fant du det du lette etter?