Til hovedinnhold

Driftsmelding QA: Pga. teknisk vedlikehold er alle våre digitale løsning nede tirsdag 24.09. mellom kl. 17.00 og 19.00. Vi beklager ulempen dette medfører. DETTE GJELDER BARE QA.

Rundskriv 2021/40

Kommentarer til generelle bestemmelser for pristilskudd

2. Grunnvilkår 

Grunnvilkår for tilskuddsmottakere 

Generelt 

For å kunne motta pristilskudd må visse grunnvilkår være oppfylt. Utover grunnvilkårene, gjelder særlige vilkår på de enkelte produktområder. Det vises til de spesielle rundskrivene for nærmere redegjørelse av disse særlige vilkårene.  

Grunnvilkårene fremgår av pristilskuddsforskriften § 2:  

«Med mindre annet fremgår av den enkelte bestemmelse, kan pristilskudd gis til produsent og omsetningsledd så fremt disse driver sin produksjon, foredling og transport i samsvar med regelverk for jordbruksvirksomhet og håndtering av jordbruksvarer. Omsetningsledd må i tillegg inneha de tillatelser som er nødvendig innenfor den type virksomhet som foretaket driver.  

Med produsent menes ethvert foretak som produserer jordbruksråvarer omfattet av denne forskriften.  

Med omsetningsledd menes i denne forskrift foretak som kjøper egg, slakt, melk, ull, skinn, korn og andre vekster omfattet av kap. 6.7 i jordbruksavtalen fra produsent for videre bearbeiding eller salg.  

Pristilskudd gis per kilo, hele slakt, skinn eller liter vare etter satser fastsatt i eller i medhold av jordbruksavtalen. Det gis ikke tilskudd til vare som kasseres.» 

Dette er en sentral bestemmelse i forskriften. Dette fordi den både regulerer grunnleggende vilkår for å motta pristilskudd, og videre hvilke grupper som i det hele tatt kan være tilskuddsberettiget. 

Kretsen av tilskuddsberettigede 

Bestemmelsen opererer med to ulike grupper tilskuddsberettigede; produsenter og omsetningsledd. Hva som menes med produsent og omsetningsledd fremgår av pristilskuddforskriften § 2 andre og tredje ledd. Omsetningsledd er også definert i formidlingsforskriften § 3.  

Fra om med 1. januar 2018 stilles det krav om at mottakere av pristilskudd er registrert som et foretak i Enhetsregisteret. Endringen innebærer at enkelte produsenter som driver mer hobbypreget form for virksomhet mister retten til pristilskudd, med mindre de er registrert som foretak. For omsetningsledd vil endringen være av mindre betydning, siden bedrifter med slik næringsaktivitet uten unntak vil være et registrert foretak. Det er ingen minimumsgrense for omsetning. Dette innebærer at selv leveranse av et mindre kvantum kan gi rett til pristilskudd. 

Krav til produksjon 

Mottaker av pristilskudd, herunder både produsenter og omsetningsledd, må oppfylle visse sentrale forutsetninger knyttet til lovligheten av produksjonen.  

For å kunne motta pristilskudd gjelder det i henhold til bestemmelsen et krav om at produsentene og omsetningsleddene driver sin produksjon, foredling og transport i samsvar med regelverk for jordbruksvirksomhet og håndtering av jordbruksvarer. Det gis med andre ord ikke tilskudd dersom selve jordbruksvirksomheten eller håndteringen av jordbruksvarer skjer i strid med gjeldende regelverk. Dette harmonerer med at det i norsk landbruks- og matpolitikk legges stor vekt på mattrygghet, dyrevelferd og miljøforsvarlighet ved produksjon, foredling og transport av mat. Det kan tenkes unntak, men som hovedregel vil regelverk for jordbruksvirksomhet knytte seg til produsentens gårdsdrift, mens regelverk for håndtering av jordbruksvarer vil knytte seg til omsetningsleddets virksomhet.  

I tillegg til å oppfylle kravet til lovlig produksjon, må omsetningsledd inneha de nødvendige tillatelser som gjelder på den enkelte sektor. Mattilsynet forvalter egne regler for autorisering eller godkjenning av næringsmiddelvirksomheter. Brudd på kravet om å inneha nødvendige tillatelser vil etter omstendighetene også kunne innebære et brudd på kravet til lovlig produksjon, ettersom mangler ved tillatelser vil kunne utgjøre et regelverksbrudd. 

Krav til varen 

I jordbruksavtalen fastsettes tilskuddssatsen per dyr, pr skinn, eller pr kilo eller liter av den enkelte råvare. Tilskuddssatsene finnes i kapittel om satser for pristilskudd og avgifter. For tilskudd til frakt av slaktedyr er satsene fastsatt i egen forskrift, Forskrift om satser for tilskudd til frakt av slaktedyr. For tilskudd til frakt av kraftfôr er satsene fastsatt i egen forskrift, Forskrift om tilskudd til frakt av kraftfôr. Det gis bare tilskudd for varer som faktisk benyttes i den videre foredlingen og som kan selges. Kasserte varer er ikke tilskuddsberettiget. 

Grunnvilkår for tilskuddsformidler 

Generelt 

For at et omsetningsledd skal få adgang til å formidle statlige tilskudd må fire grunnvilkår være oppfylt. Vilkårene knytter seg ikke bare til selve tilskuddsformidlingen, men også til virksomhetens lovlighet og egnethet innenfor de standarder som gjelder på de ulike sektorer. Formålet med grunnvilkårene er å sikre at tilskuddene formidles av seriøse aktører innenfor de respektive bransjene.  

Grunnvilkårene følger av formidlingsforskriften § 4: 

«For å kunne formidle statlige pristilskudd til produsenter av jordbruksvarer må omsetningsleddet  

  1. inneha de tillatelser og registreringer som er nødvendige innenfor den type virksomhet som foretaket utøver, 
  2. ha et produksjonsapparat som er egnet til mottak, foredling og distribusjon samt øvrig håndtering av de jordbruksvarene det kan gis tilskudd for,  
  3. tydelig synliggjøre tilskuddsrelaterte forhold i avregningen til produsent, og  
  4. gi nødvendige leveransedata i den form som kreves innenfor de rapporteringssystemer som Landbruksdirektoratet benytter.  

Landbruksdirektoratet kan fastsette nærmere vilkår for tilskuddsformidling etter denne paragrafen.» 

Alle formidlere må til enhver tid oppfylle grunnvilkårene. Nye omsetningsledd som ønsker å opptre som tilskuddsformidler må godtgjøre at de oppfyller vilkårene i forskriften.  

Av bestemmelsens siste ledd fremgår det at Landbruksdirektoratet kan fastsette nærmere vilkår for tilskuddsformidling. Dette innebærer at Landbruksdirektoratet kan fastsette vilkår utover de som positivt fremgår av bestemmelsen. 

Krav om nødvendige tillatelser og registreringer 

Omsetningsleddet må inneha alle nødvendige tillatelser og registreringer innenfor den type virksomhet som foretaket utøver. Bestemmelsen stiller ikke i seg selv noen materielle krav til godkjenning. Hvilke tillatelser og registreringer som anses nødvendig vil fremgå av den særlovgivning som gjelder for den selskapsform omsetningsleddet er organisert etter, og den type virksomhet som drives. Det avgjørende er om særlovsmyndighetene har gitt alle nødvendige tillatelser. Før omsetningsleddet kan formidle tilskudd må det fremlegges dokumentasjon på at slike tillatelser er innhentet.  

I henhold til foretaksregisterloven, jf. lov om registrering av foretak av 21. juni 1985 nr. 78, § 2-1 har organisasjonsformer med begrenset ansvar, organisasjonsformer som driver næringsvirksomhet og enkeltpersonforetak som driver varesalg registreringsplikt i foretaksregisteret. Alle omsetningsledd som tar del i tilskuddsformidlingen vil således være registreringspliktige foretak.  

Alle omsetningsledd som håndterer jordbruksprodukter må videre forholde seg til de kravene Mattilsynet til enhver tid stiller til virksomheten, herunder krav vedrørende registrering, godkjenning og autorisering. 

Krav til produksjonsapparatet 

De ulike omsetningsledd håndterer svært ulikartede jordbruksvarer, og foretakenes omfang kan strekke seg fra små familiebedrifter til store konserner. Som et generelt minstekrav må omsetningsleddene ha et produksjonsapparat som er egnet til håndtering av de ulike jordbruksvarene. Som det fremgår av bestemmelsen må produksjonsapparatet være egnet til mottak, foredling og distribusjon, samt øvrig håndtering av de ulike jordbruksvarer det kan gis tilskudd for. Dette skal sikre at pristilskuddene formidles av seriøse aktører som er i stand til å ivareta produsentenes interesser i å få brakt varene ut i markedet på en forsvarlig og kostnadseffektiv måte. 

 Dette kravet til produksjonsapparatet overlapper til dels kravet om nødvendige tillatelser og registreringer, men får selvstendig betydning der det foreligger omstendigheter ved omsetningsleddets drift som gjør det uegnet til å håndtere produsentens vare, selv om det er innhentet alle nødvendige tillatelser fra særmyndighet. 

Krav til synliggjøring av tilskuddet 

Omsetningsleddet må tydelig synliggjøre tilskuddsrelaterte forhold i avregningen til produsent. Dette innebærer at det på avregningen til produsent tydelig må fremgå hvor mye tilskudd produsenten er berettiget på bakgrunn av leveransen. Videre må det tydelig opplyses om klageadgangen produsenten har etter pristilskuddsforskriften § 16. Følgende formulering kan brukes på avregningene:  

«Du kan klage på vedtaket om tilskudd og omsetningsavgift. Klagen sendes til Landbruksdirektoratet. Klagefristen er 3 uker fra du mottok vedtaket. Se Hjemmel og informasjon om klageadgang.» 

Krav til rapportering 

Omsetningsleddet må gi nødvendige leveransedata i den form som kreves av Landbruksdirektoratet. Kravene til rapportering fremgår av under de enkelte ordningene. 

Fant du det du lette etter?