Til hovedinnhold

Driftsmelding QA: Pga. teknisk vedlikehold er alle våre digitale løsning nede tirsdag 24.09. mellom kl. 17.00 og 19.00. Vi beklager ulempen dette medfører. DETTE GJELDER BARE QA.

Rundskriv 2021/40

Kommentarer til generelle bestemmelser for pristilskudd

6. Reaksjoner overfor tilskuddsformidler

Generelt 

Behov for administrative reaksjoner overfor tilskuddsmottaker og overfor tilskuddsformidler er i det vesentlige likeartet. Det er således også overfor formidler mulig med reaksjoner i form av retting ved feilutbetalinger og tilbakeholdelse av tilskudd. Overfor formidleren kan det imidlertid ikke foretas avkorting av tilskudd. Det kan nemlig ikke avkortes i tilskudd som skal videreformidles til produsenten på grunn av forhold på formidlerens side. Tilskuddet tilhører produsenten og ikke formidleren. Regelverksbrudd begått av formidleren kan derimot føre til utestenging. 

Retting av feilutbetalinger 

Generelt 

Retting av feilutbetalinger reguleres i formidlingsforskriften § 7:  

«Landbruksdirektoratet kan rette feil i utbetalt tilskudd til formidling, enten ved etterbetaling, motregning eller ved krav om tilbakebetaling fra omsetningsleddet.  

Der omsetningsleddet ikke var i aktsom god tro om utbetalingen, kan renter kreves fra det tidspunkt tilbakebetalingskravet er kommet fram. Ved grov uaktsomhet eller forsett kan renter kreves fra tidspunktet for utbetalingen av det urettmessige tilskuddet. Rentefoten skal settes lik den rentefot som til enhver tid er fastsatt av Finansdepartementet i medhold av § 3 i lov 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling m.m.»  

Som det fremgår av bestemmelsen kan feilutbetalinger til tilskuddsformidler rettes på tre ulike måter; ved etterbetaling, motregning eller krav om tilbakebetaling. I annet ledd reguleres adgangen til å ilegge forsinkelsesrenter ved krav om tilbakebetaling. 

Etterbetaling 

Etterbetaling er aktuelt i tilfeller hvor det ved en feil er blitt utbetalt for lite til formidler. Uavhengig av om denne feilen skyldes forhold hos Landbruksdirektoratet eller forhold hos formidler, bør etterbetaling skje. Dette fordi formidler utbetaler tilskudd på vegne av staten, og bør derfor ikke påføres utgifter ved utførelsen av denne funksjonen. Til sammenligning er det ikke gitt at etterbetaling skal finne sted overfor tilskuddsmottaker når feilutbetaling skyldes forhold hos han selv. 

Krav om tilbakebetaling og motregning 

Krav om tilbakebetaling er aktuelt i tilfeller hvor formidler har fått utbetalt for mye tilskudd. Landbruksdirektoratet kan i slike tilfeller fremsette krav om at det uberettigede beløpet tilbakebetales. Dette skjer ved utstedelse av faktura.  

I stedet for å utstede faktura kan Landbruksdirektoratet motregne i senere utbetalinger til formidler dersom dette finnes hensiktsmessig. Det er kun Landbruksdirektoratet krav på tilbakebetaling av tilskuddet som kan brukes til motregning. Til sammenligning kan det overfor tilskuddsmottaker motregnes med andre krav fra offentlig myndighet. 

Forsinkelsesrenter 

I bestemmelsens tredje ledd reguleres Landbruksdirektoratets adgang til å ilegge forsinkelsesrenter ved krav om tilbakebetaling. Regelen er likt utformet som regelen i pristilskuddsforskriften § 13 tredje ledd. 

Tilbakeholdelse av tilskudd og utestenging  

Generelt 

Tilbakeholdelse av tilskudd og utestenging reguleres i formidlingsforskriften § 8:  

«Dersom omsetningsleddet driver eller har opptrådt i strid med denne forskriften, vilkår satt i medhold av forskriften eller annet regelverk som regulerer virksomheten, kan hele eller deler av tilskuddet holdes tilbake inntil forholdet er rettet.  

Ved brudd på denne forskriften eller vilkår satt i medhold av forskriften, kan Landbruksdirektoratet nekte omsetningsleddet å fungere som tilskuddsformidler i en periode på inntil tre år. Det samme gjelder dersom omsetningsleddet overtrer bestemmelser i annet regelverk som regulerer omsetningsleddets virksomhet.»  

I første ledd reguleres Landbruksdirektoratets adgang til å tilbakeholde tilskudd overfor formidleren, og i annet ledd reguleres adgangen til utestenging. 

Tilbakeholdelse av tilskudd 

Dersom formidler har begått regelverksbrudd ved utøvelse av sin virksomhet kan hele eller deler av tilskuddet holdes tilbake inntil forholdet er rettet. Nærmere presisert kan det føre til tilbakeholdelse av tilskudd når formidler driver eller har drevet sin virksomhet i strid med formidlingsforskriften, vilkår satt i medhold av forskriften eller annet regelverk som regulerer virksomheten.  

Det er aktuelt med denne reaksjonsformen i tilfeller hvor formidler har søkt om refusjon for utlegg han har hatt. Uavhengig av om formidler var i aktsom god tro om regelverksbruddet kan Landbruksdirektoratet holde tilbake tilskuddet inntil det rettsstridige forhold opphører. Når forholdet er rettet vil det ikke lenger være grunnlag for tilbakeholdelse, og formidler får da utbetalt det tilskuddet han har krav på. 

Utestenging 

Dersom formidler begår brudd på formidlingsforskriften eller vilkår satt i medhold av forskriften, kan Landbruksdirektoratet nekte vedkommende å fungere som formidler i en periode på inntil tre år.  

Hvorvidt regelverksbruddet skal føre til utestenging vil bero på en konkret vurdering. Utestenging er imidlertid en streng reaksjonsform, og av denne grunn bør reaksjonen som regel forbeholdes grove og/eller gjentatte regelverksbrudd. Momenter som regelbruddets grovhet og/eller hyppighet vil også få betydning i relasjon til hvor lang tid en eventuell utestenging skal vare. 

Forvaltningsmyndighet  

Landbruksdirektoratet forvalter både pristilskuddsordningene og ordningen med formidling av pristilskudd, og kan derfor gi nærmere retningslinjer for praktiseringen av begge forskriftene. Det vises henholdsvis til pristilskuddsforskriften § 14 og formidlingsforskriften § 9. Slike retningslinjer kan ikke gå imot bestemmelser i forskrift eller jordbruksavtalen. De dreier seg hovedsakelig om administrative bestemmelser. 

Dispensasjon  

Landbruksdirektoratet kan i særlige tilfeller dispensere fra bestemmelser i forskriftene. Det vises til pristilskuddsforskriften § 15 og formidlingsforskriften § 10.  

Hvorvidt dispensasjon innvilges vil bero på en skjønnsmessig helhetsvurdering. Det understrekes at dispensasjonsadgangen er ment som en sikkerhetsventil og skal kun anvendes i helt spesielle tilfeller. Herunder presiseres nærmere at dispensasjon bare bør gis dersom det foreligger en spesiell forbigående årsak til at vilkårene ikke er oppfylt. En søker kan i slike tilfeller gis dispensasjon i en kort periode, inntil virksomheten tilfredsstiller forskriftens krav. Varige dispensasjoner skal ikke gis.  

Det kan kun gis dispensasjon fra forskriftens krav, ikke fra bestemmelser fastsatt i jordbruksoppgjøret, herunder tilskuddssatser, soner og registreringsdato. Derimot kan det dispenseres fra retningslinjer gitt i medhold av forskriften.  

Det skal ikke innvilges dispensasjon fordi søker hevder å ikke være kjent med forskriftens bestemmelser. Det er søkers eget ansvar å holde seg oppdatert om de til enhver tid gjeldende regler. 

Klage 

Vedtak fattet i medhold av forskriftene kan påklages til Landbruks- og matdepartementet i henhold til bestemmelsene i forvaltningsloven. Det vises til pristilskuddsforskriften § 16 og formidlingsforskriften § 11. En eventuell klage må leveres til Landbruksdirektoratet innen 3 uker etter mottak av vedtaket. Landbruksdirektoratet vil foreta en ny vurdering av saken, og eventuelt omgjøre vedtaket eller sende det videre til klagebehandling 

Fant du det du lette etter?