Til hovedinnhold

Dette er QA

Rundskriv 2021/40

Kommentarer til generelle bestemmelser for pristilskudd

4. Opplysningsplikt og kontroll

Generelt 

Regler om opplysningsplikt og kontroll rettet mot tilskuddsmottaker reguleres i pristilskuddsforskriften § 10:  

«Mottakere av pristilskudd plikter å gi alle opplysninger som Landbruksdirektoratet finner nødvendig for å kunne forvalte ordningen, eller for å kunne oppfylle jordbruksavtalen og administrere tollvernet. Landbruksdirektoratet kan i den forbindelse kreve prognoser over omsetningsleddets forventede mottak av tilskuddsberettigede varer. Prognosene skal være basert på de til enhver tid mest oppdaterte data som virksomheten er i besittelse av. Krav til dokumentasjon og prognoser fastsettes av Landbruksdirektoratet. 

Landbruksdirektoratet fører tilsyn med at utbetaling av pristilskudd er riktig, og har adgang til all bokføring, korrespondanse og opptegnelser som vedkommer pristilskuddet. Landbruksdirektoratet kan kreve at opplysningene bekreftes av revisor.  

Landbruksdirektoratet kan foreta stedlig kontroll hos tilskuddsmottakeren.» 

I formidlingsforskriften § 6 reguleres regler om opplysningsplikt og kontroll rettet mot tilskuddsformidler. Bortsett fra at denne bestemmelsen er rettet mot formidler i stedet for mottaker, er ordlyden tilnærmet identisk med pristilskuddsforskriften § 10.  

I enkelte tilfeller vil omsetningsleddene som formidler pristilskudd også være mottaker av egne tilskudd. I slike tilfeller vil Landbruksdirektoratet kunne be om opplysninger av omsetningsleddet i medhold av pristilskuddforskriften § 10. Sett i sammenheng med dette, er opplysningsplikten i formidlingsforskriften ment for tilfeller hvor omsetningsleddet opptrer i egenskap av å være formidler.  

I begge bestemmelsene reguleres opplysningsplikten i første og annet ledd, mens tredje og fjerde ledd regulerer Landbruksdirektoratets kontrollfunksjon. 

Opplysningsplikt 

Mottaker og formidler plikter å gi de opplysninger som Landbruksdirektoratet finner nødvendig i forbindelse med forvaltningen av de ulike pristilskuddsordningene. I dette nødvendighetskriteriet ligger det at opplysningsplikten ikke er ubegrenset. Det kan bare kreves opplysninger som er relevante, for eksempel opplysninger som er egnet til å vurdere om forvaltningen av tilskuddene skjer i henhold til regelverket. Typisk vil dette dreie seg om grunnlagsmateriale for å kunne fatte vedtak om pristilskudd, samt dokumentasjon som muliggjør en effektiv kontroll med at utbetalingen er i overensstemmelse med forskriften og annet regelverk som er relevant.  

I tillegg til å gi opplysninger om selve pristilskuddet, plikter mottaker og formidler å gi opplysninger som er nødvendige i forvaltningen av jordbruksavtalen og tollvernet for landbruksvarer. Sentrale opplysninger i den forbindelse vil kunne være omsetningsleddets prognoser over forventet mottak av tilskuddsberettiget varer, men også andre omsetningsrelaterte opplysninger som for eksempel utsalgspriser, råvareforbruk og lagerbeholdninger som etter omstendigheten kan anses som nødvendige. For å sørge for at treffsikkerheten ved de ulike virkemidlene er tilstrekkelig, er det avgjørende at prognosene er basert på de til enhver tid mest oppdaterte data som virksomheten besitter. Slike omsetningsrelaterte opplysninger vil i utgangspunktet omsetningsleddene ha ansvar for å gi. Krav til dokumentasjon og prognoser fastsettes av Landbruksdirektoratet. Hvilke konkrete opplysninger som anses nødvendige å innhente vil variere fra ordning til ordning. Nærmere informasjon om opplysningsplikten finnes under de enkelte ordningene. 

Kontroll 

Landbruksdirektoratet skal kontrollere at utbetaling av pristilskudd er riktig og kan i den forbindelse foreta kontroll av omsetningsleddets dokumenter. Omsetningsleddet må således gi Landbruksdirektoratet adgang til all bokføring, korrespondanse og opptegnelser som vedkommer pristilskuddet. Ved behov kan Landbruksdirektoratet kreve at opplysningene bekreftes av revisor. Det vil si at der det ikke rutinemessig kreves revisorbekreftelse vil dette kunne gjøres i etterkant dersom det er ønskelig med en mer inngripende kontroll. Omsetningsleddet plikter å yte bistand ved slik kontroll.  

Som ytterligere kontrolltiltak kan Landbruksdirketoratet foreta stedlig kontroll hos mottaker og formidler. Innehaver av foretaket bør være til stede ved slik kontroll, og blir derfor som regel varslet på forhånd om kontrollen. Opplysninger som ikke kan kontrolleres ved telling eller måling må dokumenteres eller godtgjøres på annen måte. Innehaver kan bli varslet om at dokumentasjon kan bli krevd ved kontrollen, og så langt det er mulig, hvilke forhold som ønskes dokumentert.  

Landbruksdirekotratet kontrollerer videre at øvrige vilkår i pristilskuddsreglementet er oppfylt, herunder at mottaker driver sin virksomhet i samsvar med regelverk for jordbruksvirksomhet, jf. pristilskuddsforskriften. § 2 første ledd. Slik kontroll må gjøres i samarbeid med den myndighet som forvalter det aktuelle regelverket. Det vil også bli kontrollert om formidleren innehar de nødvendige tillatelser, jf. formidlingsforskriften § 4 første ledd nr. 1. 

Fant du det du lette etter?